*

Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Seks råd til hvordan du klarer personlighedstesten

Når arbejdsgiverne siger, at der hverken er rigtige eller forkerte svar i en personlighedstest, er det løgn, lyder det fra psykolog Lars Lundmann.

Over halvdelen af de private virksomheder bruger personlighedstest, når de ansætter nye medarbejdere. Foto: Arkiv

Personlighedstest er i dag en del af rigtig mange virksomheders ansættelsesproces. Især store og private virksomheder bruger testene meget. For de private virksomheder er det 52 pct., der bruger personlighedstest i en eller anden grad, når de ansætter nye medarbejdere, mens det er 36 pct. af de offentlige institutioner.

Men personlighedstest er praktisk talt ubrugelige i ansættelsesprocessen, mener Lars Lundmann, der er direktør i konsulenthuset Lundmann, uddannet psykolog og har skrevet en ph.d. på Københavns Universitet om jobsamtaler.

»Hvis testen skulle sige noget om folk, bliver testpersonen nødt til at forstå testen på samme måde som testudvikleren. Men det undersøger testen ikke, om man gør, så derfor er det umuligt at vide, hvad man skal udlede af testtagerens svar,« siger Lars Lundmann.

»Hertil kommer, at det er dig selv, der udfylder testen og svarene bygger på, hvad du selv synes. Men din succes er defineret ud fra, hvad din leder, dine kunder, brugere, kollegaer og lignende synes om dig, og det hænger sjældent helt sammen med, hvad du selv synes,« siger Lars Lundmann.

Han mener ikke, at vi har én personlighed, som netop er den, testene forsøger at nå frem til.

»Under stort set alle personlighedstest ligger troen på, at der findes én kerne i personligheden, og det er den, som testen skal afdække. Men denne kerne findes ikke. Din personlighed afhænger bl.a. af den situation, som du står i,« siger Lars Lundmann.

Han giver her seks råd til, hvordan du bedst tager en personlighedstest.

  • Du skal ikke være dig selv. Måske kender du en, der har succes i en tilsvarende stilling, som den du søger. Prøv at forestil dig, at du er vedkommende, når du udfylder testen. Kender du ikke en konkret person, så opdigt en person, der ville være perfekt til stillingen.
     
  • Pas på ekstremer. I mange test skal du svare fra ”meget uenig” til ”meget enig” på udsagnene. Her skal du ikke svare meget enig i alle positive udsagn og meget uenig i alle negativ. Er der for mange ekstreme svar, vil testadministratoren nok dømme testen som ubrugelig, fordi han tænker, at du har prøvet at pynte på besvarelsen.
     
  • Svar konsistent på enslydende spørgsmål. Nogle personlighedstest har op til 250 spørgsmål, hvor formålet med de mange spørgsmål bl.a. er at tjekke, om du svarer ens på enslydende spørgsmål. Her er det igen en hjælp at have et billede af en person i hovedet og svare ud fra, hvordan vedkommende ville svare. På den måde bliver det lettere at svare konsistent.
     
  • Der findes forkerte svar. Selvom der i testene ofte står, at der ikke findes rigtige og forkerte svar, er det ikke sandt. Formålet med testen er at finde ud af, om du er den rette profil, så derfor er nogle svar bedre end andre. Det varierer fra job til job, hvad der er det rigtige at svare, men generelt er det en god ting f.eks. at fremstå pligtopfyldende, ekstrovert, venlig og imødekommende.
     
  • Hav konkrete svar parat. Efter personlighedstesten kommer der som regel en samtale, der tager udgangspunkt i testen. Forbered dig på den samtale ved at have nogle konkrete svar parat, når du bliver spurgt ind f.eks. hvordan det kommer til udtryk i dit nuværende job, at testen viser, du er meget udadvendt.
     
  • Tal aldrig testen ned. Hvis testadministratoren f.eks. siger: ”Testen viser, du er indadvendt, prøv at sige lidt om det,” skal du gå med på det. Uanset hvor negativt det er, skal du aldrig afvise det, for det er også indirekte en afvisning af testadministratoren. Kom i stedet med en forklaring på, hvorfor testen viser det, den gør og forsøg at vende det til noget positivt.
BRANCHENYT
Læs også