*

Erhverv
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

5 måder du tiltrækker arbejdsgiverens opmærksomhed på

Hvis telefonen ikke ringer, efter at jobansøgningen er blevet sendt af sted, kan det være en god idé at tjekke sin hjemmeside, blog, Twitter og LinkedIn.

William Atak ekspert i digital identitet råder jobsøgende til at droppe alt om janteloven og prale løs. Foto: Jens Dige

Det kan være svært for jobsøgende at vide, hvorfor de ikke lander det ønskede job. Men en tendens, som vikarbureauet JKS har lagt mærke til hos unge mennesker mellem 18 og 25 år, er, at upassende billeder i ansøgningen ofte gør, at de jobsøgende bliver sorteret fra.

Kaj Lund er international HR- og rekrutteringschef hos EU Montage og har i flere perioder oplevet, at hver tredje ansøgning fra unge folk mellem 18 og 25 år indeholder upassende profilfotos.

Der findes dog mange andre fejl, som ansøgerne ofte begår. William Atak, der er ekspert i digital identitet, giver her fem gode råd til at undgå de klassiske fejl og lande jobbet:

1. Google dig selv og dine billeder

Når arbejdsgiveren sætter sig til tasterne for at finde ud af mere om den mulige kandidat til jobbet, dur det ikke, hvis det er såkaldte 'fjolle-billeder', der dukker op - f.eks. drukbilleder eller generelt festbilleder. Sørg for at få lagt de billeder i graven før jobsøgningen. Det er samtidig en god idé at finde ud af, hvilke autoforslag der dukker op, hvis du skriver dit navn i søgefeltet.

2. Ryd op i dit CV: Forkort og præcisér

CV'et skal stiles mod den arbejdsplads, du søger. Det betyder måske, at sommerjobbet i iskiosken skal fjernes fra CV'et. Sørg også for tydeligt at fremhæve arbejdspladser og de relevante arbejdsopgaver. Det er netop, om du har fået præsenteret dine kompetencer godt nok under arbejdsopgaverne, der kan være afgørende for, om du lander jobbet. Noget af det vigtigste i jobansøgningsprocessen er, at der er et overblik i CV'et. Hold det hellere kort og link videre til et online CV.

3. Skil dig ud med personlige detaljer

Det signalement, du viser på din hjemmeside, blog, Twitter mm. skal være noget, som sælger dig selv, men det kan sagtens være personlige detaljer. Hvis du f.eks. løber maraton, sender du et signal til arbejdsgiveren om, at du er sund, rask og hårdtarbejdende. Har du et billede af din familie, kan det få arbejdsgiveren til at tænke, at du er stabil.

4. Vær aktiv på f.eks. LinkedIn og Twitter

Arbejdsgiveren kommer ikke til at sidde og bladre flere sider igennem på Google. Sørg derfor at få solgt dig selv godt på LinkedIn og vær aktiv på Twitter. På trods af at Twitter ofte er et overset medie hos jobsøgende, er der mange arbejdsgivere, der bruger Twitter.

5. Gør det digitalt

Digitalisering kan spille en stor rolle i jobansøgningen. Søger du et job som murer og har en video på din hjemmeside, hvor du forklarer, hvordan man pudser en væg, signalerer det, at du er dygtig og har overskud. Hjemmesider og blogs er en stor fordel, da du her selv styrer det førstehåndsindtryk, som arbejdsgiveren får. Det gør du f.eks. ved at bruge overskrifter, som fremhæver dine kompetencer. På LinkedIn og Twitter har du ikke på samme måde mulighed for at styre overskrifterne, da din profil er bygget op efter hjemmesidens skabelon.

Hvis du vil læse mere om de typiske fejl, som jobsøgere i alderen 18-25 begår, så læs videre her:

BRANCHENYT
Læs også