*

Erhverv
MINE NYHEDER
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Annonce
0

Prisportaler kan spare dig penge: Men pas på du ikke bliver snydt

Virksomheder kan på nogle prisportaler købe sig til bedre placeringer, og derfor skal forbrugerne være på vagt, når de bruger portalerne, lyder det fra Forbrugerrådet.

Erhverv
Vil du være sikker på, at en prisportal er uafhængig, kan det anbefales at bruge brancheorganisationernes portaler. Forsikringsbranchen har f.eks. lavet Forsikringsguiden.

Når vi danskere skal have nye forsikringer, skifte mobilabonnement eller købe flybilletter, er der mange af os, der bruger prissammenligningssiderne. De kan nemlig spare os for en masse tid, når vi er på jagt efter den bedste pris.

Men du skal også tænke dig om, når du bruger prissammenligningssiderne. Sådan lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.

»Prisportaler kan være et ganske fint værktøj for forbrugerne, men der er nogle faldgruber i det. Det er f.eks. ikke sikkert, at den virksomhed, der står øverst, er den billigste og bedste,« siger Morten Bruun Pedersen, der er seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk.

På nogle af prisportalerne kan virksomhederne nemlig købe sig til de bedste placeringer gennem annoncer.

Derudover er det ikke alle prisportaler, der er uafhængige og viser alle udbydere. Forbrugerrådet Tænk har bl.a. set en prisportal for flyttefirmaer, der kun viste priser fra flyttefirmaer, der alle var ejet af den samme mand. Nogle prisportaler kræver også, at virksomhederne betaler for, at de optræder på portalen.

Husk også at tjekke, at det er ens produkter, du sammenligner, når du kigger på priser. Især nogle produkter kan være svære at prissammenligne.

»På det finansielle område er det f.eks. svært at sammenligne priser, fordi det er nogle komplekse produkter. Køber du derimod et specifikt headset, har du med portalerne et meget godt værktøj til at finde det billigste produkt,« siger Morten Brunn Pedersen.

Selvom man umiddelbart kan tænke, at prisportalerne er med til at skabe gennemsigtighed i markedet og dermed øge konkurrencen, kan portalerne også være dårligt for konkurrencen.

»Man kan argumentere for, at prisportaler kan være med til at hæmme konkurrence lidt, fordi virksomheder bedre kan holde øje med hinandens priser. Dermed er incitamentet til at reducere prisen mindre, fordi den gevinst, man kan nå at få, inden de andre er med på banen, er meget lille,« siger Morten Bruun Pedersen.

Læs også