*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Annonce
0

Dette selskab har analytikerne størst forventninger til – og dette skraber bunden

Aktieanalytikere har store forventninger til Pandoras regnskab for 2015, mens A.P. Møller - Mærsk ligger i bunden.

Investor
C20-virksomhederne præsenterer deres regnskaber den kommende tid.

Der er stor forskel på forventningerne til, hvordan de danske C20-selskaber har præsteret i 2015. Det viser en rundspørge som analysehuset Inqury Financial har lavet blandt de analytikere, som følger selskaberne i det danske eliteindeks. Forventningerne til A.P. Møller -Maersk A/S s kommende regnskab er banket helt i bund, mens der til gengæld er skruet godt op for forventninger til smykkeproducenten Pandora.

I gennemsnit tror aktieanalytikerne, at Pandora A/S vil præsentere en øget omsætning på 37 pct. i forhold til 2014. Kigger man på indtjeningen, spår analytikerne også et godt år for Pandora. I gennemsnit lyder forudsigelsen på en vækst fra 2014 til 2015 på 41 pct.

Virksomheden er begunstiget af selv at kunne påvirke væksten, fordi den kan åbne nye butikker, forklarer senioranalytiker i Danske Bank Poul Ernst Jessen.

»Det er en kombination af flere faktorer, der driver væksten i Pandora. For det første har Pandora en plan om over de kommende år at vokse forretningen i Asien med fokus på især Kina og sidenhen Japan, der er to af verdens største smykkemarkeder, og markeder hvor Pandora ikke har en nævneværdig position i forvejen. Den anden faktor er, at selskabet vil åbne flere butikker i de eksisterende markeder, hvor der er et stort potentiale i lande som Tyskland, Frankrig og Italien,« siger Poul Ernst Jessen.

Han ser flere andre forhold, der taler for solide vækstrater.

»I dag sælger Pandora primært charms (armbånd, red.), men i 2015 har man med succes øget fokus på at sælge ringe, og fremadrettet vil Pandora  sælge flere øreringe og halskæder. Det vil sige, at selskabet diversificerer produkttyperne - og man har butikkerne til at udbrede de nye produkter«.

I den anden ende af skalaen ligger A.P. Møller - Mærsk, som analytikerne sender ned på en sidsteplads. I gennemsnit tror de, at den danske rederigigant vil præsentere et fald i omsætningen på mere end 13 pct. fra 2014 til 2015.

Det er lave oliepriser og fragtrater, der gør ondt på virksomheden. Mærsk-analytiker Stig Frederiksen fra Nordea forventer et fald i omsætningen på næsten 20 pct.

»Der er to årsager til, at Mærsk er hårdt ramt. Dels lider Mærsk Oil under de lave oliepriser. Så selvom produktionen er steget i olieforretningen, forventer jeg, at der kommer en faldende toplinje. Og dels er Mærsk Line (rederiforretningen, red.) ramt af, at fragtraterne er faldet kraftigt de seneste kvartaler. Vi forventer et fald i raterne for 4. kvartal på næsten 20 pct.«, udtaler han.

Straffen for at skuffe er ekstra høj i øjeblikket.

Michael Borre, chefrådgiver, Nordea.
Stig Frederiksen understreger, at det er mindst lige så vigtigt at rette blikket mod indtjeningen, når A.P. Møller - Mærsk præsenterer regnskab, fordi olieprisen også gavner dele af virksomheden.

»Selv om de lave oliepriser gavner Mærsk Line, så regner vi med, at deres bundlinje vil falde fra omkring 1 mia. kr. i fjerde kvartal i fjor til cirka 300 mio. kr. i fjerde kvartal i år. Det er en konsekvens af, at når omsætningen i olieforretningen falder, falder indtjeningen også, fordi der er store omkostninger forbundet med at udvinde olie. Hvad Mærsk Line angår, så slår ratefaldet også igennem på indtjeningen, fordi rederiet samtidig sejler med svage volumener,« siger Stig Frederiksen

Stig Frederiksen bakkes op af analytikerne fra Inqury Financials undersøgelse. Her tror gennemsnittet, at A.P. Møller – Mærsks indtjening vil falde med 10 pct. fra 2014 til 2015.

Hvis virksomhederne skuffer, kan det ramme dem hårdt på aktiekursen. Da Novo Nordisk A/S onsdag præsenterede regnskab og forventninger til 2016, faldt medicinalkoncernens aktie eksempelvis med 4 pct. i de første minutters handel, og aktien lukkede dagen med et fald på 7,6 pct.

»Straffen for at skuffe er ekstra høj i øjeblikket. I de seneste regnskabssæsoner har vi set, at udsvingene i aktiekursen på regnskabsdagen er større, end de plejer at være. Der er blevet større og større forskel på vindere og tabere i en regnskabssæson. Så det kan afføde et kraftigt kursfald for virksomheden, hvis dens årsregnskab skuffer. Og det begunstiger selvfølgelig også de virksomheder, der leverer et solidt regnskab. For så vil deres kurser stige mere end normalt,« forklarer chefrådgiver for aktieinvestering i Nordea, Michael Borre.

Hvor analytikernes dom er hård over A.P. Møller - Mærsk i 2015, ser spådommen mere mudret ud for 2016. Det er svært at forudse olieprisen og fragtraternes udvikling.

»Analytikerne afviger meget i deres forventninger til Mærsks regnskaber i 2016. Det bliver spændende at se, hvad Mærsk vil gøre for at reducere effekten af den lave oliepris,« forklarer Stig Frederiksen fra Nordea.

For Pandora er forventningen fortsat vækst frem mod 2019. Senioranalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Bank forklarer, at det er blevet vigtigere for forbrugerne, hvilket navn der står på smykkerne. Branding har fået større betydning, og det drager Pandora fordel af. Poul Ernst Jessen forudser, at Pandoras omsætning vil vokse i gennemsnit 14 pct. om året.

»Pandora kan ikke fortætte de vækstrater, selskabet har haft hidtil. De seneste år er de vokset 33-40 pct. om året, og jo større, selskabet bliver, jo sværere bliver det at fortætte de vækstrater. Men Pandora kan fortsætte med høje vækstrater,« siger Poul Ernst Jessen. 

Læs også