*

IT
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Danske virksomheder aner intet om gevinster i deres it-projekter

Over halvdelen af danske virksomheder aner intet om, hvorvidt deres it-projekter giver den ønskede gevinst, viser ny undersøgelse.

IT
Foto: Colourbox

Stort set alle danske virksomheder af en vis størrelse pumper massevis af kroner, hænder og hoveder i it-projekter for at øge produktiviteten, forbedre kundeservice og opfede bundlinjen.

Alligevel er det kun en mindretal af virksomhederne, som rent faktisk måler, om it-projekterne nu også giver de ønskede gevinster.

Det viser en ny undersøgelse, som it-interesseorganisationen Dansk IT har udarbejdet i samarbejde med konsulentvirksomheden Peak Consulting Group.

Undersøgelsen er baseret på 120 besvarelser fra ledere i både den offentlige og private sektor.

Og her fremgår det, at kun 40 pct. måler, om et it-projekt har indfriet forventningerne.

27 pct. svarer nej til, om de foretager målinger, mens 33 pct. af de adspurgte ledere angiver, at de har planer om at følge op - men endnu ikke har gjort det.

Det vil sige, at op mod 60 pct. ikke ved, om et projekt har været en succes eller ej.

Den manglende opfølgning på it-projekterne står i skærende kontrast til, at 87 pct. af de adspurgte ledere arbejder med businesscases, inden de kaster sig ud i udviklings- og forandringsprojekterne.

"Når virksomhederne ikke måler, om der er gevinster som følge af projekterne, får de ganske enkelt ikke den viden, der er nødvendig for at kunne effektuere en planlagt økonomisk gevinst," forklarer managementkonsulent Annette Assentoft fra Peak Consulting Group i en pressemeddelelse.

"Hvis man for eksempel skal afskedige medarbejdere som følge af et projekt, og man ikke har fået fulgt op på, om projektet har givet den forventede værdi, kan man risikere at stå med færre ressourcer til de samme opgaver. Og så taler vi altså om en besparelse, der intet har med gevinstrealisering at gøre," fortsætter hun.

I undersøgelsen fra Dansk IT angives det desuden, at 83 pct. af de danske virksomheder arbejder med it-projekter med besparelser for øje, mens 75 pct. ønsker højere produktivitet.

For at få mere styr på, om it-projekterne nu også realiserer de ønskede effekter, foreslår Dansk IT, at selskaberne indfører en gevinstkultur.

Denne gevinstkultur går i al sin enkelhed ud på, at inden projektet påbegyndes, så bliver gevinsterne tænkt ind i projekterne.

Herefter kan man løbende i projektets levetid kontrollere, hvordan projektudviklingen påvirker gevinsterne i positiv eller negativ retning, forklarer Jan Madsen, som er formand for Dansk IT's fagråd for Projekt-, Program- og Porteføljeledelse.

"Når man har en gevinstkultur, arbejder man aktivt på at få skabt de nødvendige forandringer, der er en forudsætning for, at gevinsterne kan realiseres. Samtidig arbejder med dynamisk med business casen gennem hele projektet," siger han om den manglende indsigt i it-projekterne.

Undersøgelsen indikerer i den sammenhæng, at business casen ofte kun bliver brugt som midlet til at få penge til et projekt, mens man altså glemmer at undersøge, hvor tæt på målet det reelle it-projekt rammer.

Læs også på Computerworld:

Trods ekstrem udvikling: Disse fire it-ting har aldrig ændret sig - og vil måske aldrig gøre det

Markante ændringer på vej efter EFI-skandalen: Skattelov skal skrives om

Netcompany er Danmarks bedste sværvægter inden for it: Her er metoden bag successen

Denne artikel er leveret af
BRANCHENYT
Læs også