*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Microsofts omsætning falder som en sten - men det vigtigste område vokser kraftigt

Microsofts omsætning falder. Alligevel er der tilfredse miner hos selskabet.

IT
Foto: Imaginechina via AP

Microsofts samlede omsætning faldt i selskabets tredje regnskabskvartal med hele 10 pct. i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor.

Driftsresultatet er faldet fra 52 mia. kr. til 41 mia. kr.

Alligevel er der overordnet tilfredshed at spore hos selskabet.

For omdrejningspunktet i Microsofts store kurs-ændring over mod salg af cloud-baserede løsninger, cloud-universet Azure, vokser eksplosivt.

Det underbygger for Microsoft og branche-analytikerne, at Microsoft for alvor valgte rigtigt, da selskabet for nogle år siden iværksatte den hidtil største refokusering af dets kerneområder.

Omsætningen på Azure er med en stigning på 127 pct. blevet mere end fordoblet i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor.

Salget af de såkaldte Azure Premium Services er blevet mere end tredoblet i forhold til samme kvartal i fjor.

Du kan læse mere om Microsofts store kurs-ændring her.

Microsofts nye danske direktør, Marianne Dahl Steensen, fortalte i november Computerworld om den indvirkning, som det nye fokus har på også den danske organisation.

Den betyder blandt andet, at Microsoft ikke længere måler sin succes på antallet af solgte licenser, men derimod på den konkrete brug af løsningerne.

Det er en markant forskel, da blot omkring 40 pct. af de solgte licenser i Danmark i gennemsnit har været i anvendelse.

Målet fremover er, at 100 pct. af de solgte løsninger skal være i brug - også selv om det naturligt nok i en periode vil føre til nedgang i omsætningen.

Det kan du læse mere om her.

Til gengæld er omsætningen for det såkaldte 'Productivity and Business Processes'-område faldet med to pct.

Under dette område hører blandt andet Office 365 og Dynamics CRM Online, som Microsoft ellers har meget store forventninger til.

Helt sort ser det ud for selskabets salg af smartphones. Microsoft har i årevis kæmpet for at få et gennembrud på smartphone-markedet, som i dag domineres næsten totalt af Apples iOS og Googles Android.

Omsætningen for Microsofts smartphone-afdeling er faldet med hele 53 pct. i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor.

Selv begrunder selskabet det med den store refokusering af området, der blev indført i fjor.

Den kan du læse mere om her.

Det ændrer ikke på, at Microsoft blot solgte 4,5 mio. smartphones i hele kvartalet.

Til gengæld er salget af tablet-computeren Surface steget med 22 pct. - ikke mindst på grund af lanceringen af Surface Book og Surface Pro 4.

Du kan læse vores test af Surface Book her.

Microsoft fastholder dog, at området har leveret 'stærke resultater,' og peger på blandt andet den stærke dollarkurs som en af årsagerne til den faldende omsætning.

En pæn del af selskabets omsætning bliver hentet i lande udenfor hjemlandet USA, og en stærk dollarkurs gør, at selskabet ikke får så meget for den udenlandske valuta, når den skal veksles til US-dollar.

I rå tal omsatte Microsoft for 163 mia. kr. i dets tredje regnskabskvartal.

Du kan se Microsofts egen melding om regnskabet her.

Læs også på Computerworld:

Microsoft: Omsætning falder markant - men der er en god forklaring

Microsofts vej ud af Windows Phone-katastrofen: Hvorfor ikke bare gøre ligesom Apple?

Skal du hoppe med på Microsofts store opgraderings-tog?

Fremtidens vigtige valg: [b]Microsoft kan lære en hel del af IBM

Denne artikel er leveret af
Læs også
Annonce
Annonce