*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Finans
0

Her må man betale 7.250 kr. for at holde i kø

Køerne i Beijing er ikke blot en daglig udfordring for indbyggerne i den kinesiske hovedstad. Det er også en dyr omgang.

Økonomi
Den georgiske/britiske sangerinde Katie Melua har sunget, at der er ni millioner cykler i Beijing. Ifølge de seneste opgørelser har de mange cykler selskab af over otte millioner biler. Prognoser tyder i øvrigt på, at Kina snart vil have lige så mange billister, som der er indbyggere i USA. Foto: AP

Den kinesiske hovedstad Beijing oplever hver dag et trafikkaos af en anden verden.

Et kinesisk taxa-appselskab har regnet på konsekvenserne af problemet. Ifølge en rapport fra Didi Kuaidi, så kostede det sidste år hver eneste indbygger i Beijing 7.992 yuan, hvilket svarer til godt 7.700 kr. per indbygger. Groft omregnet svarer det til i alt 88,6 mia. kr. hvert eneste år.
 


 

Didi Kuaidi er den kinesiske pendant til amerikanske Uber. Ifølge rapporten fra selskabet, er hovedstanden Beijing hårdest ramt, men en række andre kinesiske byer lider også under trafikale problemer. Andre pressede storbyer er Guangzhou, Shenzhen og Shanghai. Tabet per borger i disse storbyer svinger fra maksimum 7.992 yuan ned til 6.324 yuan i 2015.
 


 

I de byer var den gennemsnitlige transporttid 24 km per time til arbejde. En gennemsnitlig borger i Beijing bruger 52 minutter på transport til arbejde, hvilket i gennemsnit svarer til 19,2 kilometer.

Borgerne i mellemstore byer går dog ikke ram forbi, idet den gennemsnitlige hastighed for transporten til arbejde her er på 23 kilometer i timen, men det er med kortere transportlængde, da det kun tager 37 minutter.

Det kinesiske taxaselskab Didi Kuaidi valgte i september 2015, at indgå et strategisk samarbejde med den mindre amerikanske konkurrent Lyft, hvor de deler teknologi og kunder. Samtidig blev Didi Kuaidi aktionær i Lyft. Dermed har amerikanske og meget medieombruste Uber en stor udfordrer fra Kina.
 

Læs også
Annonce
Annonce