*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Annonce
0

Havnene afslører hvor slemt det står til i Rusland

Presset fra olieprisen og politiske sanktioner har sat dybe spor.

Rusland i krise
En mand, dækket af plastic for at beskytte sig mod vinden og kulden, borer hul i isen og håber på at fange et par fisk i den finske golf, vest for St. Petersborg. Foto: Dmitri Lovetsky/AP

Den russiske økonomi hænger i tynde tråde, presset fra oliepriserne og de politiske sanktioner fra og mod Rusland.

Dette afslører sig tydeligt i containertrafikken til og fra landet. Det viser den seneste opgørelse fra den russiske havneoperatør Global Ports, der har A.P. Møller – Mærsk, som storaktionær efter at den danske shippinggigant i 2012 opkøbte en aktiepost på 37,5 pct.

Opkøbet blev foretaget af Mærsk-datteren APM Terminals, som dengang satte værdien af Global Ports til samlet 2,3 mia. dollar.

Opgørelsen fra Global Ports over udviklingen i 2015, viser frit fald i salgstallene grundet det udfordrende miljø med politisk tumult og gennemristet russisk økonomi.

Global Ports, som har havneterminaler i Rusland, Finland og Estland, oplevede et ekstremt dyk i salget i 2015 på 28 pct. med en omsætning på 405,7 mio. dollar.

Den russiske havneoperatør berettede i sit årsregnskab, at den er ramt af de politiske sanktioner og ”opbremsningen” i den russiske økonomi samt svækkelsen af den russiske rubel. Resultatet blev et dyk i håndteringen af antallet af containere på markante 31 pct. til blot 1,83 mio. teu i 2015.

Koncernchefen hos Global ports beretter, at containermarkedet fortsætter med at lide under presset på den russiske økonomi, og det har uvægerligt ramt containermarkedet i 2015, hvilket selskabet modarbejder effekten af med effektiviseringer.

Der er ikke umiddelbar udsigt til, at det vil ændre sig, lyder det og Global Ports som forventer, at 2016 vil blive endnu et år med mange udfordringer.

Global Ports blev den klart største russiske havneoperatør i 2013, da selskabet opkøbte konkurrenten NCC Group. Det løftede fusionsselskabets markedsandel i Rusland til over 50 pct., imens aktiviteten blev klart dominerende i Skt. Petersborg, som er Ruslands største havneby.

Læs også