*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Hvor er de danske sociale entreprenører?

Opinion: Antallet af socialøkonomiske virksomheder i Danmark vokser. Men der er stadig alt for få skandinaviske socialøkonomiske virksomheder, der satser stort.

Opinion

Tidligere var opfattelsen af social innovation ofte, at det kostede samfundet penge. Eller at det i hvert fald ikke var noget, som man kunne tjene penge på. I dag er billedet noget anderledes. Vi ser stadig flere eksempler på social innovation, som både løser et samfundsmæssigt problem og er økonomisk rentabelt.

Sidste år var jeg del af en jury, som kårede årets sociale entreprenør i Europa. EU stod bag European Social Innovation Competition, og 1.400 iværksættere fra 40 lande indsendte projekter i kampen om titlen og 50.000 euro. Kun en promille af deltagerne kom dog fra Danmark og de øvrige skandinaviske lande.

Jeg deltog i arbejdet med at udvælge først 30 semifinalister, siden 10 finalister og derudaf tre vindere. Især projekter, som kredsede om sundhed og alderdom var dominerende i feltet af semifinalister. Også bæredygtighed i forhold til mad og madspild var fremherskende.

I min udvælgelse af projekter, som skulle gå videre i konkurrencen, lagde jeg især vægt på, om de var økonomisk bæredygtige, og om de adresserede det rette problem – altså; kunne problemet egentlig bedre løses på en anden måde.

Et af de projekter, som fangede min interesse, løste et problem med madspild på en måde, der minder om det nye svenske produkt Matsmart. Denne virksomhed udbyder madvarer, som er tæt på sidste udløbsdato eller på anden måde i overskud. De sælger så varerne billigt på nettet til kunder, som sparer penge og den dårlige samvittighed over madspild. Virksomheden har netop modtaget en investering på 30 millioner svenske kroner fra den svenske venturekapitalfond Northzone.

I år håber jeg at se flere sociale iværksættere fra Danmark i konkurrencen. Vi har nemlig gode eksempler her i landet også. Ét er kaospiloterne Baisikeli, som tidligere har vundet den danske ”Social Iværksætterpris”. Virksomheden sælger cykler og fokuserer desuden på at udvikle cykelkulturen i Østafrika.

Interessen for social innovation er der bestemt blandt de unge. Det oplever jeg i mit arbejde på Kaospiloterne, og hovedparten af jurymedlemmerne i European Social Innovation Competition var yngre end mig. Det plejer ikke at være tilfældet i de juryer, jeg ellers deltager i.

Det er ingen hemmelighed, at landskabet i Europa er under forandring; befolkningerne bliver ældre og penge til velfærd mindre. Så hvordan kan vi samlet løfte velfærden i Europa? I fremtiden kan sociale entreprenører komme til at spille en endnu vigtigere rolle i løsningen af disse udfordringer.

Alle kommentarer og indlæg modtages gerne på opinion@finans.dk.

Læs også
Annonce
Annonce