*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Følelser er en forudsætning for at skabe mere arbejdsglæde og bedre resultater

Vi mennesker har følelser i privatlivet, og vi tager dem med på arbejde. Og følelser skal enhver leder tage alvorligt.

Opinion

Har du nogensinde har set Star Trek? Altså den originale TV-serie fra 60’erne med William Shatner? Hvis du har, så kender du Mr. Spock, videnskabsofficeren ombord på rumskibet Enterprise, som især er kendt for aldrig at vise følelser. Der er bl.a. et afsnit, hvor han siger de berømte ord: »Emotions are alien to me. I’m a scientist.« Eller på dansk: »Følelser er fremmede for mig. Jeg er en forsker.«

Og hvis man skal tro nogle stemmer lige nu, så er det også sådan, at danske ledere og medarbejdere burde være: »Følelser er fremmede for mig. Jeg arbejder i Hansen A/S.« En ny bog siger f.eks., at »vi skal gøre op med nutidens føleri på jobbet« og »være mere professionelle,« og nogle konsulenter er ude at påstå, at det er lige meget, hvad medarbejderne føler, når bare de performer effektivt.

Der er kun et problem: Det er ikke sådan, vi mennesker fungerer. Vi har følelser. Vi har dem i privatlivet, og vi kan ikke lægge dem fra os, når vi tager på arbejde. Hvad enten vi vil eller ej, kommer følelserne med på kontoret. Det skal du som leder vide og tage alvorligt. Her er tre grunde til, at ingen leder kan ignorere følelser på jobbet.

Hjerneforskeren Benedetto De Martino fra University College London opsummerede et af sine forsøg sådan: »Vi fandt, at alle havde en grad af emotionel bias. Selv de forsøgspersoner der godt kunne se, at deres valg ikke var logiske, sagde ”Jeg ved det, men jeg kunne ikke lade være”.«

Nogle tror, at beslutninger (især på jobbet) træffes 100 pct. rationelt. Vi skal iskoldt liste fordele og ulemper og så træffe det objektivt set bedste valg. Men undersøgelser fra psykologi og hjerneforskning viser, at det bare ikke er sådan, det fungerer, og at vores følelser har en kæmpe rolle i alle beslutinger. Faktisk er der meget, der tyder på, at hvis ikke vi forstår og anerkender følelsernes rolle i en beslutningsproces, så spiller de en endnu større rolle, og vi kommer til at træffe dårligere beslutninger.

Ingen kan lede effektivt uden at have gode relationer til sine medarbejdere, og vi skaber ingen ægte relationer, hvis vi lukker af for vores følelser. En leder, der fornægter eller aldrig udtrykker sine følelser, vil fremstå som uautentisk og falsk og vil aldrig kunne opnå medarbejdernes tillid.

Nogle ledere vil sige at »arbejdsglæde er o.k. – selvfølgelig vil jeg gerne have glade medarbejdere – men det vigtigste er altså resultaterne.« Og til de ledere siger jeg: »Super – så skal du netop være god til følelser.« Undersøgelser viser nemlig, at medarbejdere, som oplever positive følelser, er mere produktive, mere kreative, mindre syge, mere lærenemme og mere motiverede.

Harvard-professor Teresa M. Amabile har bl.a. fundet, at »Medarbejdere har utroligt rige, intense, daglige indre arbejdsliv: Følelser, motivation og opfattelser af deres arbejdsmiljø gennemsyrer deres daglige oplevelse af arbejdet. Og disse følelser har en kraftig påvirkning på deres performance.« Hun har bl.a. påvist, at når medarbejdere er glade, får de flere og bedre ideer.

Negative følelser har den modsatte effekt. Når dine medarbejdere føler frygt, frustration, vrede eller håbløshed, bliver de mindre produktive, mere lukkede over for nye ideer og mere tilbøjelige til at udvise negativ adfærd som f.eks. mobning eller snyd.

Skal vi så til at have daglige møder, hvor vi sidder i rundkreds og taler om, hvad vi føler? Skal vi have Kleenex i alle mødelokaler, så folk kan tage en ordentligt tudetur? Skal vi udtrykke vores mindste og mest forbigående følelser?

Nej, selvfølgelig skal vi ikke det, og det tror jeg heller ikke, der er nogen danske arbejdspladser, der gør. Men vi skal give plads til de følelser, mennesker nu engang har. De er der, vi kan lige så godt forholde os konstruktivt til dem.

Southwest Airlines i USA har fanget den. En af deres ledere forlod firmaet efter 22 år og sagde dette efter den afskedsfest, de holdt for ham: »For pokker, det var hårdt. Hårdt på den måde, at det gør det endnu sværere at stoppe. Jeg tror, det er en sammensværgelse for at forhindre folk i at rejse. Der er alt det her mad, balloner over det hele og masser af gaver. Og kollegerne – mine venner med smil, tårer, kommentarer og historier. Mand, det er hårdt.«

Smil og tårer. Det er, hvad jeg ville ønske mig efter 22 år på den samme arbejdsplads. Ikke bare et glas rødvin og en velskrevet, professionel(!) afskedstale.

Spørg dig selv: Gider du arbejde for en chef, som ikke kan vise begejstring eller stolthed, når du leverer gode resultater? Ville du kunne opbygge en tillidsfuld relation til en leder, som aldrig udtrykker sine ægte følelser og ikke er interesseret i, hvad du føler?

At have og vise følelser er ikke uprofessionelt – tvært imod. Det er en absolut forudsætning for at skabe mere arbejdsglæde og bedre resultater.

Læs også
Annonce