*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Det næste digitale trin kommer nu. Og det er højt.

Selvlærende it-systemer vil i løbet af få år have overtaget mange af de arbejdsopgaver, som hidtil har været domineret af mennesker.

Opinion

Gennem årene har jeg flere gange hørt Preben Mejer spå om it-fremtiden. De fleste gange fik han ret. Lige så ofte har han investeret nogle af sine egne penge i teknologivirksomheder, der – skulle det vise sig – var gode investeringer. Der er med andre ord god grund til at lytte efter, når ham siger at en ny it-bølge er på vej, som vil kunne accelerere virksomheder og brancher. Så de i overført betydning kan flyve lige så hurtigt som rumskibet Tusindårsfalken i Star Wars-filmene. De magiske nye ingredienser er kombinationen af tingenes internet og selvlærende it-systemer, hørte jeg Mejer sige forleden.

Preben Mejer er ikke den første it-koryfæ, der spår nye store, digitale ændringer. Allerede i 2014 skrev Michael E. Porter i Harward Business Review, at tingenes internet, eller Internet of Things, vil udløse en ny bølge af it-drevet forandring, som vil skabe hidtil uset høj vækst i virksomhedernes innovation og produktivitet.

Der er allerede flere dimser end mennesker forbundet til internettet. Og i 2020 vil der være mindst 20 milliarder gadgets online, vurderede analysevirksomheden Gartner i efteråret. Alle disse enheder danner absurde mængder data, som det kan være umuligt at finde mening i.

Det er her, at selvlærende it-systemer, eller cognitive computing, som det hedder på engelsk, kommer ind i billedet.

IBM var med Watson en af pionererne med it-systemer, der selv kan lære af eksempler, og på den måde udføre opgaver, som hidtil var domineret af mennesker. Allerede i 2011 slog Watson storspillerne Brad Rutter and Ken Jennings i tv-quizen Jeopardy.

Alle de andre it-giganter følger trop. Som Googles DeepMind, hvis it-system AlphaGo i for nylig slog den regerende verdensmester i spillet Go, sydkoreanneren Lee Sedol, 4-1. Et spil, mange havde troet kun kunne vindes af et menneske. Men de tog fejl. I andet spil foretog AlphaGo et træk, der aldrig ville være taget af et menneske. »Jeg troede, det var en fejl«, sagde Sedol til Wired.com.

Et er, at it-systemer kan slå mennesker i spil. Noget meget mere værdifuldt sker, når it-systemerne kan uddrage essensen af de store mængder data, der vil bliver dannet i fremtiden af de mange enheder på internettet.

Mulighederne er næsten uendelige, men det er problemerne også. Man kan som virksomhed ikke bare sætte en chip i sit mest populære produkt og så tro, at man er parat til fremtiden. Det kræver med Porters ord, at virksomheden bygger og understøtter en helt ny teknologi-infrastruktur.

Denne infrastruktur består af tre dele: Selve produktet, de tilknyttede produkttjenester og den kommunikation, som forbinder produktet og tjenesterne. Et enkelt eksempel kunne være en fugtighedsmåler, der kommunikerer med et it-system, som foreslår gartneren, hvornår hun skal vande.

Det lyder enkelt, men er det ikke. I første omgang fordi næsten alle lagene i infrastrukturen er præget af konkurrerende og indbyrdes inkompatible standarder og teknologier. Vælger man forkert, kan det hurtigt blive dyrt.

På internettet har vi vænnet os til, at dette standardiseringshelvede blev løst. Gennem mekanismer, der kunne være beskrevet af Darwin, som teknologi-iværksætteren Dominique Guinard skrev i TechCruch forleden. De traditionelle it-virksomheder har accepteret sig til dem, og den åbenhed og det samarbejde, de kræver. Men det gælder ikke mange af de spillere, som forsøger at få en bid af tingenes internet. Hvis du eksempelvis er vant til at producere biler eller elpærer, er du ikke meget for den nødvendige tekniske vidensdeling – også med konkurrenter, vurderer Guinard.

At mange af nutidens produkter forsynder sig mod de mest basale sikkerhedskrav er åbenlyst, viser de mange eksempler på pivåbne enheder. Alt fra web-cams til babyalarmer kan alt for let overtages af enhver med begrænset teknisk snilde.

Per Palmkvist

Når de tekniske muligheder først er etableret, venter den største udfordring af dem alle: At få god nok sikkerhed ind i produkterne. Er der mangler i sikkerheden, kan det ødelægge et produkt eller en tjeneste. Sikkerhed har da også sin helt egen søjle i Porters tekniske model over tingenes internet.

At mange af nutidens produkter forsynder sig mod de mest basale sikkerhedskrav er åbenlyst, viser de mange eksempler på pivåbne enheder. Alt fra web-cams til babyalarmer kan alt for let overtages af enhver med begrænset teknisk snilde.

Kan man som producent ikke løse de basale sikkerhedsudfordringer, så har man slet ingen chance til at leve op til de kommende regler for god behandling af brugernes data. Samtidig skaber de selvlærende it-systemer helt nye typer problemer. Som Microsofts chatrobot Tay, der efter bare 15 timer på Twitter i sidste uge begyndte at ytre nazistiske og stærkt racistiske synspunkter. Eksemplets magt kan åbenbart være stærkt. Lidt for stærkt.

Derfor er problemer med sikkerheden en af de første ting, som Porter anbefaler, at man undgår. Efterfulgt af at undervurdere konkurrenterne og overvurdere sin egne virksomheds kompetencer.

Eller at vente for længe med at komme i gang. For som Preben Mejer understreger, er udviklingen allerede i gang. Og han har som regel ret.

Læs også
Annonce
Annonce