*

Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Algoritmeøkonomien kommer til en konkurrent nær dig

Der er grundlæggende to forskellige måder at bruge data og algoritmer i sin forretning, skriver en journalist fra Alexandra Instituttet, en nonprofitvirksomhed.

Det nye hemmelige våben: Algoritme økonomien
Big data: Værdiskabelse i kabelform. Foto: Connie Zhou

Vi har snakket om store datamængder længe. Men i virkeligheden giver det mere mening at snakke om algoritmer, der behandler data. Akkurat som når mureren blander cement og mørtel, eller når bageren behandler mel, gær og sukker.

Et klassisk eksempel på en algoritme er Coca-Colas hemmelige opskrift, der har været med til at bygge et imperium. De algoritmer, der styrer elevatorer i skyskrabere, er også nogle af de bedst bevarede hemmeligheder i verden. Hvem som helst kan bygge en elevator, men det at udvikle den mest optimale elevatorkørsel, er sort magi. Dem vil producenterne aldrig sælge, fordi dem lever de af.

Det nye er, at data begynder at komme til virksomhederne. Det handler om at finde ud af, hvad man kan bruge data til, og hvordan man kan manipulere med data for at nå i mål med sit produkt. Ifølge analyseinstituttet Gartner handler det om, hvad virksomhederne gør med deres data, og hvordan de sætter dem ind i algoritmer.

Vi ser en udvikling, der stikker i to retninger. Der er de virksomheder, hvor digitalisering er en kernedel af deres produkt. Her sørger man for at samle de algoritmiske kompetencer inhouse. Det gør dem i stand til at indsamle og omsætte data til handlinger, hvilket giver dem en fordel i forhold til konkurrenterne. Skoleeksemplet er Amazons anbefalingssystem, der skal få os til at købe flere produkter, alt efter vores købshistorik og hvad vi ellers har kigget på. Algoritmerne i Netflix’ streamingtjeneste, der kommer med forslag til andre film, og dermed få dig til at blive lidt længere er et andet eksempel. Grundlæggende ville de ikke have et produkt, hvis de ikke havde en dataindsamling.

Den anden retning er virksomheder, hvor digitalisering er et tillægsprodukt. Det kan eksempelvis være en skruetrækker med Internet-of-Things-egenskaber, der kan måle tid og geografi. Det giver mening, når man skruer en flyvemaskine sammen, fordi så ved du lige præcis, hvor meget hver skrue er skruet ind, samt hvor og hvornår det er sket. Det er jo smart, men det er ikke sikkert at dem, der producerer skruetrækkeren, behøver at have IoT-kompetencerne inhouse. Det kan de købe ude i byen, fordi det kræver specialkompetencer i algoritmekonstruktion.

Hvad enten vi skal evaluere leverandører, differentiere kundeoplevelser eller få os til at ændre vaner, så vil vi få større og større tillid til software, som tænker og handler for os.

Sebastian von Cappelen, journalist ved Alexandra Instituttet, en nonprofitvirksomhed, der leverer forskning og teknologi til offentlige og private organisationer.

Det er måske også der, at algoritmeøkonomien kommer til at adskille sig på tværs af Atlanten. Til forskel fra Europa, så kan man i USA patentere en algoritme og en forretningsproces. Derfor giver det ofte mere mening i Europa at lade en ekstern virksomhed lave det grove arbejde – altså stå for implementering af algoritmerne.

Det ser vi i dag med de anbefalingssystemer, som enhver netbutik bruger. Det er en hyldevare, en standardalgoritme, der kan håndtere sammenlignelige kunders adfærdsmønstre. Men mange af dem er rigtig dårlige, og kræver noget justering, så den passer til en bestemt sektor eller kundegruppe. De vil blive styrket efterhånden som de bliver brugt og datagrundlaget stiger.

Algoritmer er kommet for at blive. Hvad enten vi skal evaluere leverandører, differentiere kundeoplevelser eller få os til at ændre vaner, så vil vi få større og større tillid til software, som tænker og handler for os. Det handler det om at bygge den rigtige teknologiske platform, der kan understøtte forretningen eller kundernes valg.

Af Sebastian von Cappelen, journalist ved Alexandra Instituttet, en nonprofitvirksomhed, der leverer forskning og teknologi til offentlige og private organisationer.

Læs også