*

Opinion
MINE NYHEDER
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Annonce
0

Her er tre teknologier, som får kommercielt gennembrud i 2017

Væn dig til begreberne artificial intelligence, mixed reality og internet of things (IoT). Tendenserne bryder formentligt for alvor igennem næste år

Opinion

Vejen fra tendens til et reelt kommercielt gennembrud kan være lang. I årtier har vi talt om det intelligente køleskab, som selv bestiller varer, eller vores virtuelle assistent, der minder os på, at vi skal købe en gave på mors dag, når vi passerer en chokoladebutik i maj. Nu går vi fra snak til virkelighed. Tre tendenser ser nemlig ud til at få deres kommercielle gennembrud i 2017.

Artificial intelligence

Kunstig intelligens - artificial intelligence (AI) - befinder sig stadig i begyndelsen af kurven, men nu accelererer udviklingen. Vi har allerede virtuelle assistenter som Apples Siri, Amazons Alexa, Microsofts Cortana og Googles Assistant. Senest har Google Translate taget et kvantespring ved at øge kvaliteten af oversættelserne markant, og iPhonebrugere kan i dag lave intelligente søgninger i deres fotos ved for eksempel at søge efter fotos af en hest eller en specifik person.

Førerløse biler kommer også tættere på vejene, hvor særligt Tesla-bilister allerede nyder godt af AI. Som forbrugere vil vi det kommende år opleve endnu mere AI i dagligdagen, hvad enten det er, når vi shopper, eller hvis man mere effektivt skal have diagnosticeret sygdomme.

Mixed reality

Virtual reality (VR), augmented reality (AR) og senest Hololens fra Microsoft har for alvor smeltet grænserne mellem vores fysiske og virtuelle universer sammen. Med Pokemon Go nåede AR masseudbredelse i spilverdenen i 2016, hvilket er et vigtigt skridt mod en bred kommerciel anvendelse. AR udpeges som den forretningsmæssige vinder indenfor fællesbetegnelsen mixed reality. Konsulenthuset Digi-Capital skønner, at AR i 2020 vil skabe en omsætning på 850 mia. kr., hvorimod søsterteknologien VR anslåes at nå 200 mia. kr. Vi ser allerede førende brands anvende AR til at skabe unikke købsoplevelser. BMW kan vise deres biler i 3D gennem magasiner, kataloger eller postkort, og applikationen Houzz kan vise, hvordan møbler, du overvejer at købe, ser ud i netop dit hjem.

Tingenes internet i hjemmet

Vores smarte hjem har længe været på trapperne, men teknologierne har været fragmenterede mellem mange virksomheder. De velkendte techgiganter Apple, Google og Amazon spiller igen en væsentlig rolle for smartere og mere ensartede brugeroplevelser i vores hjem. 2017 synes at blive året, hvor vi for alvor lader lyset, sikkerheden, temperaturen, musikken og meget mere styres digitalt. For inspiration kan du læse, hvordan Facebook-chef Mark Zuckerberg har gjort sit hjem smart.

Mens det ikke er svært at forudsige teknologiske tendenser, så er det til gengæld svært at forudsige timingen for teknologiernes folkelige gennembrud. Den teknologi, der udvikles til at gøre din smartphone mindre og hurtigere, vil påvirke accelerationen af nye teknologier. Alt hvad vi tidligere satte strøm til, tilsætter vi i årene foran os kunstig intelligens. Og 2017 bliver året, hvor forbrugerne møder endnu flere eksponentielle teknologier.

Læs også