*

Opinion
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Her er fem vigtige tendenser, du skal holde øje med i 2017

Kommentar: Teknologien sætter erhvervslivets dagsorden i 2017. Men flere andre samfundstendenser ændrer historieskrivningen og kan blive forskellen på din succes eller fiasko i fremtiden.

Nytåret er højsæson for status og reflektioner over tilværelsens tilstand. Hvis disse i år går i retning af, at verden er blevet et sted, hvor populisme overtrumfer viden, hvor vold hersker over diplomati, og hvor menneskets krav om akut behovsopfyldelse sætter samfundets behov i baggrunden, er det forståeligt. Alle disse tendenser trives jo og vil også sætte deres præg på 2017.

Men de står altså langt fra alene og uimodsagte.

Her på redaktionen har vi vanen tro benyttet årstiden til at trække vod i trendforskernes oceaner af research. Målet er at identificere de vigtigste trends, der kommer til at gennemsyre dit erhvervsliv i tiden, der kommer. Nogle af dem opløftende, andre bekymrende. Men alle kan de blive væsentlige komponenter i virksomhedernes mikrokosmos, hvis dansk erhvervsliv, med statsministerens ord, skal gå forlæns ind i fremtiden. Lad os tage fat på den lige nu:

Trend 1: Den fjerde industrielle revolution er fællesbetegnelsen for hovedparten af de store teknologiske erhvervstrends. Men reelt er det mest interessante aspekt ved revolutionen, hvordan menneskets udvikling vil vise sig at spille sammen med maskinernes. De næste teknologiske spring vil bringe tempoet i forandringerne på arbejdspladsen op i et gear, som de færreste mennesker fra naturens hånd er udstyret til at følge. Derfor er den fjerde industrielle revolution den første alvorlige flirt med sammensmeltningen mellem menneske og maskine - i de mest ekstreme tilfælde rent bogstaveligt, hvor teknologi implanteres i menneskekroppen. Grib den nye teknologi rigtigt an på din arbejdsplads og forvent, at change management, efteruddannelse og individualiseret tilrettelæggelse af arbejdstid og –sted bliver nogle af fremtidens store temaer. Grib den forkert an og sig farvel til hovedparten af dine medarbejdere.

Hvis dine kunder findes i postfaktuelle kredse, skal du i dén grad være forberedt på, at historien om dit produkt bliver vigtigere end produktet selv.

Trend 2: Det postfaktuelle samfund meldte sin ankomst i år som intelligentsiaens forklaring på populismens fremfærd. Det postfaktuelle betyder, at alt – også sandheden - bliver relativt og autoriteter en knap ressource. Det ryster alle etablerede kvalitetsbegreber og afhængigt af branche formentlig også din virksomhed. En markedsleder uden autoritet er eksempelvis ikke længere en markedsleder i gængs forstand, når viden taber til fascination, og følelser slår indsigt ude i forbrugerhavet. Kort sagt: Et produkt uden følelsesmæssig identitet bliver komplet irrelevant i den nye virkelighed. Hvis dine kunder findes i postfaktuelle kredse, skal du i dén grad være forberedt på, at historien om dit produkt bliver vigtigere end produktet selv. Jo, der er en stor fremtid for marketing- og kommunikationsbranchen.

Trend 3: Det økonomiske momentum skifter globalt udgangspunkt. De dalende energipriser har slået luften ud af tidligere mirakeløkonomier som Kina, Rusland og Brasilien. Der er al mulig grund til at se bredere på verdenskortet end nogensinde. Skal fremtidens vækstlokomotiv for din eksportforretning være Vietnam, Indien eller Nigeria, som, konsulenthuset PWC i en analyse forventer, vil levere gennemsnitlige vækstrater på over 7 pct. hvert eneste år frem til 2050? Eller Tyskland, Storbritannien eller USA, lande, som i samme krystalkugle, spås vækstrater på 2 pct. om året i de kommende 33 år. Udviklingen af fremtidens eksportsucces kræver større indsigt end nogensinde, så undervurder aldrig globaliseringens effekt på erhvervslivet. Nok er begrebet i politisk modvind for tiden, men så længe markedsøkonomien er den mindst ringe og dermed dominerende økonomiske retning i verden, vil globaliseringen skrive de helt store overskrifter.

Trend 4: Kunstig intelligens har længe været modeord i dansk erhvervsliv, hvad enten vi har omtalt det som AI, machine learning, smart technology eller deep learning. I de kommende år kommer der for alvor substans i begreberne. Teknologi, der gør sig selv klogere i takt med mængden af data, den konsumerer, vil give eksponentiel vækst i et omfang og i brancher, som vi næppe i dag har fantasi til at forestille os. Hvad enten du er virksomhedsleder eller lønmodtager, kommer du ikke udenom at forholde dig til kunstig intelligens. Det stærkeste råd ved indgangen til 2017 er: Gør det uden angst og bæven. Ingen fremtidsforsker har endnu konkluderet, at der er plads til maskinstormere i fremtidens erhvervsliv. Vel kan fænomenet kunstig intelligens drive din virksomhed i konkurs eller fjerne dit jobindhold, men fremtidens vindere omfavner de nye muligheder uden angst og lærer at styre maskinerne, inden maskinerne lærer at styre dem. Lige lovligt sci-fi-dramatisk her? I så fald sender jeg skylden videre til trendforskerne.

Al den teknologi og overflødiggørelse af menneskehænder giver os mere overskud til at fokusere på det egentlige - os selv.

Trend 5: Al den teknologi og overflødiggørelse af menneskehænder giver os måske mere overskud til at fokusere på det egentlige - os selv. En ny sundhedsbølge er under opsejling, mener virkelig mange trendforskere, og erhvervsmagasinet Forbes har udnævnt den til verdens måske vigtigste megatrend frem mod 2050. Millioner af mennesker måler allerede alle former for egenaktivitet, og mental og fysisk wellness udkommer i stadig flere faconer og farver. Fremover vil en stadig større del af sundhedsydelserne komme fra den private sektor. Mens de slunkne offentlige kasser i højere grad fokuserer på masseforebyggelse og folkesygdomme, er der store markeder at erobre i den individuelle sundhedssektor. Der er mange om buddet, men har du en frisk ide i kategorien personligt velvære, kan den være vejen til et otium på første klasse.

Så vidt sagkundskabens syn på de vigtigste megatrends for dansk erhvervsliv. Vi ser frem til at fortælle dig langt mere om dem i 2017 – på den alt andet end postfaktuelle facon.

Godt nytår.

BRANCHENYT
Læs også