*

Opinion
MINE NYHEDER
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Annonce
0

Når imperiet slår tilbage

Som rebellerne i Star Wars jager en bedre balance i universet, har startups opdaget en hemmelig kraft. Det digitale. Men de store giganter tager det næste modtræk nu.

Opinion

De sidste fem år har startups vundet fodfæste. De har fået skala, opmærksomhed og flere penge i funding. De har succesfuldt formået at spise sig ind på mange store selskabers markedsandele. De har smadret nogle dødsstjerner - fx udlejningskæden Blockbuster og Kodak - og skabt sig selv en stærk position i mediebilledet og økonomien. De ser sig selv som modstandere af status quo. De har succesfulde helte, som leder slaget. De har ydre fjendebilleder, som modsætter sig forandringen. De har greb om fremtiden.

Men den entydige sejrsgang er truet. Det næste træk tages nu. Der er en stor bevægelse i gang hos de etablerede selskaber. De ved, at den digitale kraft skal tæmmes, hvis deres kontrol og position skal bevares. Der er store interesser på spil, og deres fordele er mange. De har talentmassen, de har de finansielle muskler, og de har bedre fat i det strukturelle magtspil. Deres grundlæggende problem er, at små fleksible rebeller nemt kan gøre rigtig ondt på selv store maskiner. Det har de indset. Derfor forsøger de fremsynede store kommercielle giganter at omorganisere sig.

De spinner innovationsprojekter ud selv, de opkøber og investerer i startups, de bruger digitale teknologier, de sætter eksterne startup specialister til at bygge for dem. Kort sagt reagerer de; De slår igen. Ved at lære af startups og benytte de metoder og teknologier, som gør rebellerne farlige.

Et godt eksempel er Danske Bank. Her kan man tale om en etableret gigant, der er under angreb fra mange sider. Næsten ethvert delprodukt banken udbyder, møder en fokuseret startup, som går efter nichen. Men med rettidig omhu har Danske Bank organiseret sig anderledes, og taget det bedste fra startups ind i deres arbejde. Ud af det er der kommet MobilePay og TheHub, blandt mange andre nye spændende koncepter.

Med den læring i hånden vil vi se en periode, hvor de store virksomheder får bedre fat i det digitale. Det skærper kravene til startups, som vil have succes. De to parter vil lære af hinanden og udvikle sig. Konkurrence vil intensiveres. Kommercielle og teknologiske partnerskaber mellem parterne vil blive normen. Alt dette vil komme forbrugerne til gode på en hidtil uset måde gennem forbedrede services og billigere produkter.

Som i Star Wars sagaen vil den gode kraft til sidst vinde. Ikke nødvendigvis ved konfrontatorisk kreativ ødelæggelse, men ved at parterne bliver mere og mere som hinanden, indtil man ikke længere kan kende forskel. Det ved de store, og derfor søger de at drive processen nu.

Læs også