*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

DF kræver opgør med Togfonden

Finansieringen af Togfonden ser endnu mere skrøbelig ud efter at en lækket udvalgsrapport viser, at der store milliardinvesteringer i Nordsøen for at holde olieeventyret flydende.

Oliekrise i Nordsøen
Finansordfører for Dansk Folkeparti René Christensen vil ændre i aftalen bag Togfonden. Foto: Joachim Adrian

Med udsigt til at indtægterne fra Nordsøen falder yderligere, kræver Dansk Folkeparti et opgør med Togfonden. Planerne skal ændres, lyder det fra partiets finansordfører René Christensen.

»Jeg vil klart opfordre finansministeren til at få indkaldt forligspartierne, så vi kan se på, hvordan vi skal håndtere denne her togfond. Man kan ikke bare køre videre og planlægge investeringer, når indtægterne ikke kommer. Vi skal køre et gear ned, og foretage investeringerne langsommere,« siger René Christensen.

»Fordi Togfonden bruger pengene hurtigt, og har indtægter over en lang bane, så bliver det problematisk. Så skal Togfonden refinansieres, og hvor skal de penge komme fra med de stigende udgifter til flygtninge? Jeg tvivler på, at det kan køre videre sådan her,« fortsætter han.

I denne uge kom det i en lækket udvalgsrapport frem, at staten risikerer at gå glip af skatteindtægter for et tocifret milliardbeløb, hvis Dansk Undergrunds Consortium, DUC, inden for kort tid vælger at lukke landets største gasfelt i Nordsøen ned. DUC kan blive tvunget til at lukke feltet, hvis et akut renoverings- og udbygningsarbejde til over 30 mia. kr. viser sig ikke at være økonomisk rentabelt.

Det kan koste en fremtidig produktion på det, der svarer til 300 mio. tønder olie med en aktuel handelsværdi på 74 mia. kr. Det vil også gå ud over mulighederne for at indvinde på andre felter, som skal betale skat til Togfonden.

I forvejen har faldet i oliepriserne sænket udsigterne for skatteindtægterne i Togfonden betragteligt.

Togfonden blev vedtaget i efteråret 2013 i en aftale mellem den daværende SRSF-regering, Dansk Folkeparti og Enhedslisten. Den skal frem mod 2025 investere 28,5 mia. kr. i en opgradering af det danske jernbanenet. Pengene kom fra en ændring i skattereglerne for olie- og gasselskaber med aktivitet i den danske Nordsø i 2012.

Allerede et år efter aftalen blev indgået, måtte man sande, at den oliepris, aftalen forventede, skulle nedjusteres kraftigt. I regeringens kasseeftersyn fra august 2015, regnede man sig frem til, at faldet i olieprisen dengang, skulle det vare ved, ville koste Togfonden 9 mia. kr. i olieindtægter. Siden er udsigterne for olieprisen faldet yderligere. Hvis ikke pengene løber ind, skal de findes på finansloven, står der i aftalen.

Regeringen har tidligere gjort det klart, at Togfondens investeringer om nødvendigt skal tilpasses, hvis kortlægningen af økonomien i togfonden viser, at der mangler penge i kassen. Man har bebudet et serviceeftersyn af Togfonden i første halvår af 2016.

DF har tidligere bebudet, at man var villig til at sløjfe broen over Vejle fjord fra Togfondens investeringsplaner, hvis ikke pengene passede.

»Det er rigtigt at de nye skatteregler blev lavet på et tidspunkt, hvor optimismen var høj. Måske for høj. Vi bliver nødt til at kigge på, hvordan indtægter og udgifter hænger sammen,« siger René Christensen.

Finansministeriet siger man ikke vil kommentere på en lækket rapport.

Læs også
Annonce
Annonce