*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Dansk ja til Femern-forbindelsen

Politikerne på Christiansborg har nikket ja til, at Femern A/S kan skrive kontrakt med entreprenørselskaberne, der skal anlægge forbindelsen mellem Danmark og Tyskland.

Politik
Det er under farvandet Femern Bælt, at der skal bygges en 18 km. lange sænketunnel mellem Danmark og Tyskland. Den forventes færdig i 2028. Arkivfoto: Carsten Rehder.

Femern-forbindelsen er rykket et afgørende skridt nærmere. De danske politikere har fredag sagt ja til at underskrive kontrakterne med de entreprenørselskaber, der skal bygge Femern-forbindelsen.

Dermed er endnu en sten ryddet af vejen for, at man kan realisere projektet, der er vurderet til samlet at koste omkring 62 mia. kr. Bag aftalen står samtlige partier på Christiansborg på nær Enhedslisten og Alternativet.

Selv om man fra dansk side er ivrig efter at komme i gang med byggeriet, må man dog efter alt at dømme vente mange år, før man stikker spaden i jorden.

Et alvorligt benspænd for hele projektet truer stadig på den tyske side af Femern Bælt, hvor myndighederne endnu mangler at miljøgodkende Femern-forbindelsen. Skulle det blive et tysk ja til projektet, truer en opslidende retssag ved de tyske domstole.

Den indflydelsesrige tyske miljøorganisation Nabu har flere gange truet med at hive sagen i retten, hvis de tyske myndigheder godkender Femern-projektet, hvilket kan forsinke byggestarten med yderligere et par år.

Konsulenthuset E&Y regner derfor ikke med, at byggeriet kan komme i gang før omkring 2020. I kontrakten, som politikerne netop har nikket ja til, er det indregnet, at man først kommer i gang med byggeriet inden 2020.

Femern-forbindelsen, der skal blive til en 18 km. lang tunnel, som skal forbinde Rødby på Lolland med den tyske ø Fehmarn, har været på tegnebrættet siden starten af 1990’erne.

Men først i slutningen af 00’erne kom der for alvor skub i processen, da Danmark og Tyskland i 2008 underskrev en statstraktat, der forpligtigede begge lande til at sætte skub i processen.

Femern-forbindelsen er gennem det seneste halvandet år blevet ramt af en sand bølge af problemer. Så sent som i efteråret 2014 lød forventningen, at man kunne komme i gang med byggeriet i sensommeren 2015, og dermed kunne den dansk-tyske tunnel står klar i 2021.

Men fra dansk side havde man kraftigt undervurderet tidsperspektivet i den tyske miljøgodkendelse, ligesom man havde undervurderet anlægspriserne. Samtidig fik forbindelsens kun 4,4 mia. kr. i EU støtte i sommeren 2015, selv om man fra dansk side havde budgetteret med det dobbelte.

De usikre fremtidsudsigter fik i starten af 2016 flere af partierne i Femern-forbindelsen til at vakle på tærsklen til, at man skulle træffe de afgørende beslutninger om Femern-forbindelsens fremtid. Samtidig lød der også en uhørt harsk kritik af ledelsen i Femern A/S, som politikerne mente havde sovet i timen, fordi de ikke forudså konsekvenserne af den manglende tyske miljøgokendelse.

Læs også
Annonce