*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Så meget falder din brugte bil i værdi

Her kan du også se, hvor meget billigere en ny bil bliver.

Privatøkonomi
Nedsættelsen af registreringsafgiften vil gøre de brugte biler mindre værd. Foto: Daniel Hjorth /Polfoto

Det kommer til at gå ud over den eksisterende bilpark og dens ejere, at regeringen har fået vedtaget en ændring i registreringsafgiften, der nedsættes fra 180 til 150 pct.

17.000 kr. bliver regningen i gennemsnit på for en brugt bil til mere end 170.000 kr. Det viser beregninger fra bilhandelspladsen Bilbasen.

»Det skal ikke forstås sådan, at en bil til 170.000 kr. mister 17.000 kr. i værdien. De 17.000 kr. er gennemsnittet for alle biler over 170.000 kr.,« forklarer Jan Lang, der er analytiker hos Bilbasen.

»Konsekvensen på brugtbilmarkedet vil være, at jo nyere bilen er, jo højere ekstraordinært værditab vil der være som en konsekvens af ændringerne i registreringsafgiften,« siger Jan Lang.

Han har beregnet det ekstraordinære værditab således:

  • 0-1 år: 4-5 pct.
  • 1-2 år: 3-4 pct.
  • 2-3 år: 2-3 pct.
  • 3-4 år: ca. 1 pct.
  • 4-5 år: intet
  • 5-6 år: intet
  • Over 6 år: intet

Det ekstraordinære værditab skal lægges oven i det værditab, som bilen i forvejen ville have.

»Analysen viser også, at jo dyrere bilen er, jo større vil værditabet være. Vi vurderer dog, at brugte biler, der er mere end tre år gamle, kun marginalt vil blive berørt,« tilføjer Jan Lang.

Det er også blevet bemærket hos brancheorganisationen AutoBranchen Danmark, hvor den administrerende direktør, Jens Brendstrup, netop peger på værditabet som en uvelkommen "sidegevinst" ved afgiftsomlægningen.

»Det betyder, at den eksisterende bilpark drastisk mister værdi. Det har vi også gjort politikerne opmærksomme på,« siger Jens Brendstrup.

Til gengæld kan købere, der står over for at investere i en ny bil, glæde sig over, at den bliver billigere.

Bilbasen har beregnet, hvor meget afgiftsændringerne gør nye biler billigere:

MærkeModelUdgave

Pris 180 pct. afgift

Pris 150 pct. afgift

Forskel

VWUp1,0 60 Take Up! 5d

   97.597,00

 97.597,00

                  -  

KiaRio1,4 CVVT Comfort 5d

     165.355,00

      165.318,00

            37,00

Peugeot2081,2 VTi 82 Active 5d

         144.990,00

      144.990,00

                   -  

Toyota Yaris1,3 VVT-i T2 5d

       161.992,00

      161.992,00

                 -  

Peugeot3081,6 BlueHDi 100 Active 5d

     260.999,00

      248.245,00

   12.754,00

Peugeot1081,0 e-Vti 69 Access 5d

       90.989,00

         90.898,00

           91,00

VWPolo1,2 Tsi 90 Comfortline

      194.100,00

     190.474,00

    3.626,00

Toyota Aygo1,0 VVT-i x

       94.995,00

       94.995,00

                -  

VWGolf1,6 Tdi 110 Comfortline 5d

    323.997,00

      305.168,00

  18.829,00

SkodaOctavia2,0 Tdi 150 Ambition Combi

     319.001,00

      301.243,00

   17.758,00

FordMondeo2,0 TDCi 150 Trend st.car

       457.005,00

      424.974,00

   32.031,00

VolvoXC902,0 D5 225 Momentum aut. AWD

   1.175.001,00

    1.068.399,00

 106.602,00

Porsche911Turbo

    3.540.998,00

    3.181.464,00

 359.534,00

NissanQashqai1,2 Dig-T 115 Tekna

       359.897,00

      340.243,00

   19.654,00

AudiA62,0 Tdi 150 4d

       603.376,00

      555.899,00

   47.477,00

Beregninger: Bilbasen

Omlægningen vil især ramme salget af nye mikrobiler, vurderer Henrik Bang, der er direktør for Renault i Danmark.

»Mikrobilerne, der har siddet på op mod 35 pct. af markedet, da det gik bedst, vil efter min mening i voldsomt omfang tabe andele. Jeg tror, de vil falde til en markedsandel på 10 pct., fordi afgiftsomlægningen er til fordel for de større biler,« siger Henrik Bang.

Læs også
Annonce