*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Finans
0

Lavere afgift giver mere udstyr i bilerne

De traditionelle nytårskampagner har været mere præget af udstyrspakker end prisnedsættelser.

Privatøkonomi
Peugeot satser bevidst på kampagner omkring nytår for at få en god begyndelse på det nye år. Det er også lykkedes denne gang. Foto: PR

De danske bilkøbere holder fast i bilstørrelsen, men vælger mere udstyr i den nye bil. Det synes at være den første konsekvens af den afgiftsnedsættelse, der blev besluttet i november i fjor.

Begyndelsen af året har traditionelt været kampagnetid i bilbranchen, men i år har kampagnerne ikke så meget været ført på prisnedsættelser, men derimod på omfattende udstyrspakker.

»Det er en naturlig konsekvens af, at registreringsafgiften er blevet sat ned. Samtidig sælges der fortsat rigtig mange nye biler i Danmark, og når de nærmest sælger sig selv, er der ingen grund til at sætte priserne ned,« lyder det fra Jan Lang, der er analytiker hos bilhandelspladsen Bilbasen.

Det sker med tilføjelsen, at politikerne har givet bilbranchen den bedst mulige markedsføring ved at sætte afgifterne ned.

Jan Lang har gennemgået nytårskampagnerne fra bilimportørerne og talt dem op til 24. Der har været otte kampagner med prisnedsættelser og 16 kampagner gående på udstyr eller leasing.

De mest markante udstyrskampagner har efter Volkswagen, Seat, Toyota og Nissan efter Jan Langs mening tegnet sig for.

Peugeot er et af de mærker, der bevidst bruger nytåret til kampagner, og det har også denne gang været en succes.

»Vi har salgsmarkeret 2.300 biler, hvilket er en lille stigning i forhold til i fjor. Men for os er det vigtigt at få en god begyndelse på året. Det giver ro ude hos forhandlerne, og det giver ro i forhold til fabrikken i Frankrig,« fortæller informationschef Hanne Sørensen.

Når hun taler om "salgsmarkeret", dækker det over, at bilerne er solgt, men ikke indregistreret endnu.

Erfaringen hos Peugeot er, at de danske bilkøbere har valgt at udnytte afgiftsnedsættelsen til at få mere udstyr i bilerne.

»Vi har set, at køberne har valgt samme bilstørrelse, men til gengæld bestilt automatgear eller panorama-glastag. Køberne vælger først og fremmest komfortudstyr,« forklarer Hanne Sørensen.

I slutningen af 2015 spurgte Peugeot en del af sine kunder om, hvad der var vigtigst for bilkøbet.

»Det var brændstofforbruget og udstyr, mens sikkerhed faktisk først kom ret langt nede på listen. Det er nok en konsekvens af, at bilerne i dag generelt har et højt sikkerhedsniveau,« vurderer Hanne Sørensen.

Hun tilføjer, at cirka en tredjedel af de nye biler fra Peugeot leases, mens det traditionelle salg udgør to tredjedele.

Læs også
Annonce
Annonce