*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Sid i bilen - og køb den så på nettet

Også bilkøbet vil i stigende grad ske via computer eller smartphone.

Privatøkonomi
Bilhandlen vil i stigende grad flytte fra forhandlerne til nettet, fastslår en ny tysk analyse. Foto: Carsten Andreasen

Bilkøbet vil i stigende grad flytte fra forhandlernes salgslokaler og over til computer og smartphone.

Det viser en ny tysk undersøgelse, og opfattelsen deles i AutoBranchen Danmark, der dog også slår fast, at tendensen vil være lidt længere tid om at slå igennem i Danmark.

Det tyske analysehus Roland Berger med hjemsted i München har mandag offentliggjort en undersøgelse, der viser, at hver 10. nye bil i Tyskland nu købes på nettet. Allerede i 2020 vil det være hver 5. bil.

Læs mere hos Roland Berger

»Sådan vil det også gå herhjemme, selv om ikke vil gå så stærkt. Forhandlerne ved godt, at udviklingen går den vej, men opfattelsen er stadig, at forbrugerne foreløbig vil prøve at sidde i bilerne,« lyder det fra Lisa Sandager Ramlow, der er kommunikationschef i AutoBranchen Danmark.

»Lige nu er det mest udbredt i USA og Storbritannien. Men i fremtiden vil også danske bilkøbere i stigende omfang se bilen i et showroom og efterfølgende købe den på nettet. Det giver i branchen selvfølgelig også en frygt for, at der ikke vil være behov for det samme antal forhandlere,« siger Lisa Sandager Ramlow.

Undersøgelsen fra Roland Berger slår fast, at 97 pct. af de tyske bilkøbere bruger nettet til at søge efter biler, og 4 af 10 kunder er også klar til at handle på nettet, hvis de finder det rigtige tilbud. Dermed er den traditionelle bilhandel under pres.

Ifølge undersøgelsen er der i dag fire typer af aktører på salgssiden og to typer af kunder.

På salgssiden drejer det sig om:

  • Prisportaler der skal fiinde frem til den billigste forhandler.
  • Formidlere der tager sig af kontakten mellem sælger og køber.
  • Leasingoperatører til både private og erhverv.
  • Bilproducenter og autoriserede forhandlere.

På kundesiden er der to grupper:

  • De prisbevidste på jagt efter det bedste tilbud.
  • Såkaldte multikanal-kunder der lægger vægt på mere end pris.

»Onlineudbyderne har indtil nu stort set kun haft fokus på de prisbevidste. Men den anden gruppe bliver langt vigtigere. Disse kunder vægter service, personlig betjening og at det er nemt. De er så også klar til at betale lidt mere for disse ydelser,« forklarer Philipp Grosse Kleimann, der er partner i Roland Berger.

»Den komfortorienterede gruppe udgør allerede i dag omkring 45 pct. Andelen vil vokse, og derfor vil det være afgørende for bilbranchen, at den forstår at imødekomme disse kunders ønsker,« tilføjer Philipp Grosse Kleimann.

Læs også
Annonce
Annonce