*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Annonce
0

Nu kan et stenslag også blive et slag til privatøkonomien

Nye bilers avancerede hjælpesystemer kan koste kassen at få repareret.

Privatøkonomi
Sikkerhedssystemer holder fra forruden øje med trafikken. Det er godt for trafiksikkerheden, men det koster, hvis ruden skal skiftes ud. Foto: Colourbox

Hvis du ikke blev chokeret, da stenen ramte forruden, bliver du det måske, når du får regningen for reparationen.

Det lille stenslag i forruden kan i moderne biler med varmetråde i forruden, lys- og regnsensorer samt kameraer til vognbaneovervågning, kurvelys, skiltegenkendelse, adaptiv fartpilot og det selvstyrende fjernlys blive til en ganske stor regning.

Det fortæller den danske bilistorganisation Forenede Danske Motorejere (FDM) i det nyeste nummer af medlemsbladet "Motor".

Læs mere hos FDM

Motorredaktionen har undersøgt priserne, og forskellen på en standardrude og en varme- og lyddæmpende forrude med varmetråde og plads til regnsensor og kamera til en Volkswagen Golf kan være på op mod 5.000 kr. Og en standardrude koster i sig selv cirka 5.000 kr.

Priseksempler

FDM har undersøgt priserne for varmetråde, sensorer og kameraer i forruderne. Der er tale om merpriser i forhold til en standardrude, som typisk koster 5.000 kr.

FDM konstaterer også, at tommerfingerreglen er, at jo mere avanceret bilen er, jo dyrere bliver reparationerne.

  • Volkswagen Golf:
  • 400 kr. for en regnsensor
  • 5.000 kr. for varme- og lyddæmpning, regnsensor, varmetråde og kamera.
  • Ford Focus:
  • 2.500 kr. for varmetråde
  • 2.600 kr. for sikkerhedssystemer og kamera

Kilde: FDM

Hvis ruden skal udskiftes med en ny, er en af udfordringerne dels, at der findes mange forskellige ruder til hver enkelt bilmodel, og dels at hvis et kamera flyttes fra den gamle rude til den nye, skal kameraet kalibreres. Ellers ved de avancerede nødbremsesystemer og vognbanealarmer ikke, hvor bilen kører hen.

»De mange nye hjælpesystemer i moderne biler er godt for sikkerheden. Men det betyder også, at bilejerne med omhu skal vælge, hvem der skal reparere skader. Når det gælder forruderne, er det vigtigt, at montøren rent faktisk også kan kalibrere systemerne. Ellers risikerer man at have en bil med nogle sikkerhedssystemer, der måske ikke virker, som de skal,« forklarer Lone Otto, der er leder af FDM's tekniske afdeling.

Et andet eksempel, hvor den nye teknik kan gøre en udskiftning dyrere, er de dæktryksalarmer, der siden november 2014 har været et krav til alle nye biler i EU-landene.

Læs mere hos FDM

Dæktryksalarmerne skal advare i tilfælde af for lavt dæktryk, og til det kræves sensorer. Hvis de er monteret i fælgen, kan det ifølge FDM betyde en merudgift på 300-500 kr. per hjul, når der skal skiftes dæk. FDM advarer også mod, at man ved en punktering bruger de lappesæt, der er blevet standard i mange nye biler i stedet for et reservehjul.

Skummet fra lappesættet kan nemlig ødelægge tryksensoren i ventilen.

Finans Briefing giver dig hver dag alle de mest interessante nyheder, eksklusivt udvalgt af vore redaktører og leveret til din indbakke. Tilmeld dig her og styrk overblikket.

Læs også