*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Derfor bliver prisen på din tv-pakke ved med at stige

Der er fire årsager til, at tv-pakkerne bliver dyrere hvert år, mener analytiker.

Privatøkonomi

Prisstigninger på tv-pakker er blevet et fast ritual i Danmark – og det slutter ikke foreløbigt.

Ved årsskiftet hævede adskillige af tv-udbyderne herhjemme igen priserne på deres tv-pakker. Og de vil gøre det igen, lyder advarslen.

»Det er en ond cirkel. Hver gang de sætter prisen op, falder kunder fra. Og jo flere kunder, der falder fra, desto mere må de resterende kunder betale for at få tingene til at hænge sammen,« siger Torben Rune, teleanalytiker og stifter af konsulentfirmaet Netplan.

Men hvorfor bliver der gang på gang skruet op for prisen på de faste tv-pakker? Det er der fire årsager til, mener Torben Rune.

1. Traditionelt tv-kiggeri er under pres

Forbrugerne har mere magt end nogensinde. De har fået større frihed til at vælge, hvad de vil se – og hvornår de vil se det.

De vil kunne tænde og slukke for udsendelser, når det passer dem, og gider ikke være bundet af faste udsendelsestidspunkter.

»Derfor ser vi, at stadig flere danskere fravælger traditionel flow-tv til fordel for streamet tv. De abonnerer på tjenester som HBO, Netflix og TV2 Play, og vi har kun set toppen af isbjerget. Tv, som vi kender det, er ved at dø,« siger Torben Rune.

2. Tv-indholdet er blevet dyrere

Især dyrere sportsrettigheder bliver fremhævet som en af årsagerne til, at tv-udbyderne hæver priserne.

Sport er en stabil seermagnet, og sportskanalerne kaster hvert år milliarder af kroner efter rettigheder til de største sportsbegivenheder og -ligaer i verden.

Alene i 2014 voksede prisen for globale tv-sportsrettigheder med 14 pct. til 153 mia. kr., ifølge Deloitte. De stigende omkostninger sender tv-udbyderne videre til kunderne.

»Det får kunder til at falde fra. Når det sker, begynder annoncører også at kigge andre veje. Det er en kæmpe udfordring,« siger Torben Rune.

3. De store tv-pakker mister tække

Det er især de store tv-pakker, som stiger mest i pris. Det skyldes for det første, at de kanaler, som bliver dyrere at sikre sig rettigheder til – f.eks. sportskanalerne - er at finde i de store tv-pakker.

For det andet oplever de store tv-pakker den største kundeflugt. Der er altså færre til at betale gildet.

»En af årsagerne hertil er, at de store tv-pakker ofte er fyldt med mange specialkanaler, der ikke har bred opbakning. Den moderne tv-seer vil hellere vælge grundpakken og så supplere med streamet tv. På den måde slipper man også for at betale for noget, man aldrig ser,« siger Torben Rune.

4. Bredbånd er fyldt med indhold

Stadig flere bredbåndsabonnementer indeholder tjenester som HBO og Netflix.

Konkurrencen om kunderne er så hård, at mobiludbyderne hælder mere indhold i deres abonnementer for at skille sig ud fra rivalerne.

»Og hvis man på sit mobilabonnement kan få et udbud, der nogenlunde matcher det, man får fra sin tv-pakke, så vælger mange tv-pakken fra. Der sker en intern kannibalisering i telebranchen,« siger Torben Rune.

Finans Briefing giver dig hver dag alle de mest interessante nyheder, eksklusivt udvalgt af vore redaktører og leveret til din indbakke. Tilmeld dig her og styrk overblikket.

Læs også
Annonce