*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Finans
0

Singlerekord skaber problemer på boligmarkedet – og kan ses i supermarkedet

Baggrund: Rekordhøjt antal singler lægger pres på boligmarkedet. Detailhandlen satser på bl.a. singlekød.

Privatøkonomi
Detailhandlen vælger i stigende grad at indordne sig den demografiske udvikling, bl.a. ved at droppe mængderabatterne og lave mindre pakninger. Foto: Charlotte de la Fuente.

Antallet af singler i Danmark har aldrig været højere, og det sætter sit præg på både boligmarkedet og detailhandlen.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at der nu bor over 1,6 mio. enlige voksne i Danmark. Det svarer til 37 pct. af den voksne befolkning.

Ejendomsmæglerkæden Nybolig mærker til singlerekorden. Der bliver solgt flere boliger til enlige, og ikke kun små lejligheder, lyder det.

»Vi kan se, at flere af singlerne også går efter de store lejligheder, som vi tidligere fortrinsvis solgte til par eller familier,« siger presseansvarlig i Nybolig, Thomas Hovgaard, som peger på, at tendensen er størst i København.

Københavns Kommune er den kommune i landet med den største andel af enlige i aldersgruppen 30-49 år – nærmere bestemt 43 pct. Herefter følger Frederiksberg, Lolland, Odense og Glostrup.

Allerød Kommune har landets mindste andel enlige blandt de 30-49-årige, nemlig 18 pct. På de efterfølgende pladser kommer Egedal, Dragør, Favrskov, Skanderborg og Rebild, der alle har en andel under 20 pct.

Selvom de mange singler er med til at holde gang i boligmarkedet, har de også en uheldig påvirkning. Singlerne ”besætter” en stor del af boligmassen - illustreret af meldingen fra Nybolig. Konsekvensen er, at boligmassen ikke udnyttes optimalt, mener flere eksperter.

Curt Liliegreen er sekretariatschef i Boligøkonomisk Videnscenter og blandt dem, der har advaret om de negative konsekvenser af singlebølgen. Han har tidligere fremhævet det paradoksale i, at antallet af små boliger på 30-35 kvm. i de største byer bliver færre, imens singlerne bliver flere.

Det er ikke kun boligmarkedet, som den evige ungkarl, fraskilte kvinde, enken og den selvvalgte eneboer sætter sit præg på. Detailhandlen vælger i stigende grad at indordne sig den demografiske udvikling, bl.a. ved at droppe mængderabatterne og lave mindre pakninger.

Bl.a. har Rema 1000 lanceret såkaldt singlekød, der er hakket oksekød i mindre pakker, mens Fakta satser på produktserien ”Middag for én”. Sådan fortsætter eksemplerne.

Selv designfirmaer som køkkenfirmaet Kvik og Auping, der producerer luksussenge, gør sig til.

»Vores salg af enkeltsenge er steget med 19 pct. i år og udgør en stor del af vores samlede vækst. Derfor opruster vi vores annoncering mod singler, både i kataloger og i butikkerne, og laver sætpriser, der ikke kun gælder dobbeltsenge,« sagde adm. direktør Morten Lund Petersen for få måneder siden til Finans.

Kampen om singlerne er langt kun et dansk fænomen.

I Storbritannien overgår singlehusstande nu husstande med ægtepar, hvilket har fået supermarkedskæden Sainsbury’s til at åbne en butik, der udelukkende fokuserer på singleforbrug med et stort udvalg af convenience-varer.

I USA åbnede dagligvarekoncernen Wholefoods i november en butik, der specifikt er målrettet generation Y - primært unge singler.

Danske singler bruger i gennemsnit 6.000 kr. mere om året på at handle end husstande med to voksne, viser beregninger, som Spar Nord har lavet for magasinet Penge. Generelt er det dyrere at leve alene, påpeger cheføkonom Las Olsen fra Danske Bank.

»Singlerne er ene om at betale husleje, forsikringer, licens, tv-pakke, internet, bil osv. I Danmark bruger vi rigtig mange penge på bolig sammenlignet med andre lande. En af årsagerne til det er netop de mange singler,« siger Las Olsen.

Finans Briefing giver dig hver dag alle de mest interessante nyheder, eksklusivt udvalgt af vore redaktører og leveret til din indbakke. Tilmeld dig her og styrk overblikket.

Læs også
Annonce