*

Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Storbritannien overser økonomisk usikkerhed for vodka og Nike

Brexit - britisk farvel til EU

Briterne foretrækker vodka og tøj fra Nike og har endnu ikke opdaget, at brexit kan gøre deres vaner dyrere.

Det viser en ny forbrugsundersøgelse fra HSBC, skriver avisen the Guardian.

HSBC har adspurgt 2000 forbrugere, der er mundede ud i rapporten Anatomy of the Consumer. Den konkluderer blandt andet, at briterne er "upåvirket af den nuværende usikkerhed" i økonomien, hvor relativt få er bange for at miste job og penge i deres bolig.

Dog er briterne glade for mærkevarer. Blandt de mest populære produkter ligger vodka, Nike, Costa Coffee og Tesco i toppen blandt sine respektive konkurrenter. Derudover vil flertallet ikke overgive sig til deleøkonomi, og vil eksempelvis hellere leje et hotelværelse end en bolig på Airbnb.

Mest overraskende i gangene hos HSBC er svarene på brexits indflydelse på økonomien. Rapporten afslører, at briterne ikke har set forbindelsen mellem brexit og stigende leveomkostninger.

- Vi finder det interessant, da de to (brexit og inflation, red.) i vores optik er forbundet. Leveomkostningerne vil stige, hvilket blot er ét udfald af brexit, siger en analytiker fra HSBC til the Guardian.

Læs også