*

Politik
0

Indvandrerbørn halter langt efter danske skoleelever

Både V og S åbner for indvandrerkvoter for at stoppe »ghettoskoler«, efter at PISA-tal viser, at tosprogede børn ikke bliver bedre i skolen. DF vil ikke »sprede problemet« til velfungerende skoler.

Asim Jabarkheil,  Mickey Truong Xuan Nguyen, Ilyas Yeter og  Jonas Obeid går på Søndervangskolen i Aarhus, hvor det trods alle odds er lykkedes at øge elevernes niveau betragteligt, selvom 97 pct. af eleverne har en anden etnisk baggrund end dansk. Foto: Joachim Ladefoged

Når forældrene stammer fra lande som Tyrkiet eller Libanon, bliver det markant sværere for børnene at klare regnestykkerne og læse højt fra danskbogen i folkeskolen. Også selv om børnene er født og opvokset i Danmark.

Det viser en Pisa Etnisk-undersøgelse, der fastslår, at flere end hver tredje tosprogede elev i 9. klasse har meget ringe evner inden for læsning, matematik og naturfag. Det samme er kun tilfældet for under hver ottende etnisk danske elev. Den forskel er stort set uændret siden 2009.

Det er en mangeårig fejlslagen integration af forældrene, som deres børn betaler for.

Mattias Tesfaye (S), erhvervsskoleordfører

Det fastfrosne mønster udløser et opråb fra flere partier i Folketinget, der vil begrænse andelen af elever med indvandrerbaggrund på skolerne.

»Vi undgår ikke at diskutere kvoter for at stoppe ghettoskoler, hvor fagligheden er kritisk lav. Vi flytter aldrig de tosprogede børn i skolen, hvis de udelukkende går i et andet etnisk miljø, taler arabisk i hjemmet, og forældrene i langt højere grad er arbejdsløse,« siger udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V).

Hun mener, at hvis kommunerne ikke vil fordele tosprogede børn ud på flere skoler, må Folketinget gennemtvinge kvoter.

I dag er over hver tiende elev i folkeskolen tosproget, og på flere skoler ved Aarhus, Odense og København er andelen over 90 pct.

Derfor efterlyser Socialdemokratiet også et opgør med »ghettoskoler, der fastholder indvandreres ringe danskkundskaber«.

»Det er en mangeårig fejlslagen integration af forældrene, som deres børn betaler for. Kommunerne bliver nødt til at sikre en større spredning af tosprogede elever rundt på skolerne,« siger S-ordfører Mattias Tesfaye.

Det er man ikke enig i hos Dansk Folkeparti, der ikke vil »sprede problemerne«.

»Det nytter ikke at flytte indvandrereleverne ud på skoler, hvor det faglige miljø er stærkt. Det vil bare skade velfungerende skoler,« siger udlændingeordfører Martin Henriksen (DF).

Forsknings- og udviklingschef på VIA University College Andreas Rasch-Christensen giver to råd til politikerne:

»Der bør investeres mere i lærernes kompetencer, så flere lærere kan undervise elever med dansk som andetsprog. Samtidig må koncentrationen af tosporede ikke blive for høj på skolerne.«

Læs også