Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

10 år gammel rabatordning giver danskerne billigere biler

Rabat på registreringsafgift skulle belønne særligt miljøvenlige biler, men rabatordningen har udviklet sig til at blive en skjult afvikling af afgiften i stedet, mener kritikere.

Det store afgiftslotteri
Nye biler kører så langt på literen, at stort set alle får rabat på registreringsafgiften som særligt brændstoføkonomiske. Foto: Luca Bruno

En 10 år gammel bestemmelse, der skulle få danskerne til at vælge de mest miljøvenlige biler, har kostet milliarder af kroner på statens indtægter fra registreringsafgiften.

Til gengæld har det gjort det markant billigere for danskerne at købe ny bil.

Bestemmelsen blev indført i loven om registreringsafgift i 2007, og den betød, at særligt brændstoføkonomiske biler kunne få et kontant nedslag i registreringsafgiften.

Men grænsen for, hvornår rabatten udløses, har ikke ændret sig siden, selv om bilernes brændstoføkonomi er blevet kraftigt forbedret, og ifølge Danmarks Statistik kører omkring 95 procent af alle nye danske biler nu så langt på literen, at det udløser rabat.

Udviklingen glæder forbrugerøkonom i FDM, Allan Skytte Christensen, der helst ser registreringsafgiften helt afskaffet.

»Det har betydet, at registreringsafgiften er blevet udhulet. Men der er også en pointe i, at forbrugerne har gjort det, som politikerne gerne ville have dem til at gøre: De køber mere brændstoføkonomiske biler,« siger han.

Bestemmelsen fra 2007 betyder, at dieselbiler får et nedslag i afgiften på 4.000 kr. for hver kilometer, de kører over 18 km/l. For benzinbiler er grænsen 16 km/l.

Da lovændringen blev gennemført, blev den lanceret som provenuneutral, men i 2015 vurderede Skatteministeriet, at bestemmelsen foreløbigt havde kostet 4 mia. kr. på registreringsafgiften. Ministeriet vurderede samtidig, at provenutabet vil vokse til 8-9 mia. kr. frem til 2021, hvis den nuværende grænse fastholdes.

Det skal sammenholdes med, at staten sidste år fik omkring 20 mia. kr. i kassen på at opkræve registreringsafgift.

Et politisk flertal uden om regeringen mener, der er behov for at diskutere, om reglerne skal ændres.

»Jeg synes, det er fint, at man bruger sådan en bestemmelse til at lægge et teknologisk pres for at få grønnere biler, men nu ligger grænsen så lavt, at det ikke giver nogen mening længere, og den har ikke anden funktion end at udhule indtægterne fra registreringsafgiften,« siger skatteordfører Dennis Flydtkjær fra Dansk Folkeparti.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) har ingen kommentarer, men Venstres skattepolitiske ordfører, Louise Schack Elholm, siger, at partiet er parat til at diskutere, om grænsen skal flyttes.

BRANCHENYT
Læs også