*

Privatøkonomi
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Snart bliver det dyrere at få en p-afgift

Folketinget har pålagt de private p-selskaber at oprette et uafhængigt klagenævn. Det bliver både godt og skidt for bilisterne.

Kontrolafgiften for ulovlig parkering på en privat p-plads kommer til at stige som følge af ny lovgivning. Foto: Martin Lehmann

Danske bilister skal snart have flere penge op af lommen, når de bliver snuppet i at parkere ulovligt eller i at have glemt at stille p-skiven.

Og det skyldes alt sammen en ny lov, som Folketinget netop har vedtaget, og som egentlig skal gøre livet lettere for bilisterne.

Folketinget har pålagt de private p-selskaber at oprette et uvildigt klagenævn, hvor bilister, der har fået en p-afgift, kan få deres sag prøvet, hvis de har klaget til p-selskabet over afgiften og ikke har fået medhold.

Nævnet skal være etableret senest den 1. juli 2018.

Men sådan et nævn koster penge at oprette og drive - og en del af regningen bliver sendt videre til bilisterne. Det siger landets to største private p-selskaber, Q-Park og Apcoa, til Finans.

»P-afgifterne vil stige som følge af indførelsen af det nye parkeringsklagenævn. Prisstigningen er endnu ukendt, fordi omkostningerne i forbindelse med at have nævnet ikke er kendt endnu,« siger Michael Christensen, adm. direktør i Apcoa, der bl.a. ejer Europark.

Hos Q-Park, der også driver private p-pladser over hele landet, lyder meldingen, at det nye klagenævn får »prismæssige konsekvenser« for bilisterne.

»Jeg kan kun se, at en del af omkostningerne ved det nye klagenævn skal dækkes via p-afgifterne. Nu skal vi til at regne på, hvor meget klagenævnet vil koste – og hvor meget priserne på p-afgifter i så fald skal stige,« siger adm. direktør i Q-Park, Alex Pedersen.

Som reglerne er i dag, er bilisterne nødt til at gå til domstolene, hvis de er uenig i en p-afgift udstedt på en privat p-plads. På en kommunal p-plads kan bilister klage til kommunen, som har pligt til at behandle sagen sagligt.

Med de nye regler, som træder i kraft senest til juli næste år, bliver det nemmere og billigere for bilister at klage. Men konsekvensen er altså, at det samtidig bliver dyrere at få en p-afgift, fordi de private p-selskaber skal have dækket en del af deres omkostninger ved det nye klagenævn.

I dag koster det 750 kr. at få en p-afgift på en privatejet p-plads (og 510 kr. på en kommunal p-plads).

»Meget afhænger af, hvad det kommer til at koste at klage over en p-afgift. Er det gratis, er jeg sikker på, at nærmest samtlige vil lade deres sager prøve. Så bliver nævnet rigtigt dyrt, fordi vi skal have hundredvis af ansatte til at behandle sagerne. Kommer det til at koste f.eks. 500 kr., bliver sagsbyrden meget mindre,« siger Alex Pedersen fra Q-Park.

Forenede Danske Motorejere (FDM) anslår, at det vil koste i omegnen af 14 mio. kr. om året at holde det private klagenævn kørende. Det er småpenge sammenlignet med de beløb, som de private p-selskaber hvert år omsætter for, mener FDM.

»Vi mener ikke, at p-afgifterne skal stige med mere end nogle få kroner. Vi holder øje med, om p-selskaberne bruger nævnet som undskyldning til at hæve priserne mærkbart. Det vil være fuldstændig ude i hampen,« siger Dennis Lange, juridisk konsulent i FDM.

Han mener, at en minimal prisforhøjelse på p-afgifter er en fair pris at betale for, at bilister nu reelt får mulighed for at klage over en privat p-afgift.

»Det er ikke holdbart, at bilister tvinges i retten for at klage over en p-afgift – og risikerer en stor regning, hvis de taber sagen. Bilisterne får nu en billigere og nemmere løsning gennem en uvildig instans,« siger Dennis Lange.

Læs også