*

Privatøkonomi
0

1,7 mio. mobilkunder får en ekstraregning

Flere teleselskaber sender regningen for nye EU-regler videre til kunderne.

Det bliver dyrere for kunderne at bruge telefonen i hverdagen, når nye EU-regler træder i kraft d. 15. juni. Foto: Colourbox

Den 15. juni træder nye EU-regler i kraft, som pålægger teleselskaber, at det skal være gratis for kunderne at benytte deres telefon til både data og tale i alle EU-lande.

Og det bliver dyrt, skriver TV2 Business.

De nye regler har fået mange danske teleselskaber til at varsle prisstigninger på deres abonnementer på 10-20 kr. om måneden. En rundringning fra TV2 Business viser, at cirka 1,7 millioner mobilkunder herhjemme skal betale op mod 20 kr. mere om måneden.

Det svarer til en samlet ekstraregning på 200-400 mio. kr. årligt.

Det er bl.a. hos TDC-koncernen, hvor alle abonnementer hos Yousee Mobil, Telmore og Fullrate vil stige med 10-20 kr. om måneden fra 15. juni. 

Merprisen skal ifølge TDC dække de ekstra udgifter, som opstår, når selskabet ikke længere kan kræve penge, når kunderne roamer i andre EU-lande, og det forstår telekonsulent hos Strand Consult John Strand godt.

»Når et dansk teleselskab ikke må opkræve betaling for en danskers forbrug i udlandet, men han får en regning, så skal pengene tjenes et eller andet sted fra. Og hvis de ikke kan gøre det på den udenlandske trafik, så må man gøre det på national trafik,« siger han til TV2 Business.

Men prisstigninger er ikke løsningen alle steder. Flere selskaber, blandt andet 3 og Tjeep, har lanceret abonnementer, som kun kan bruges i Danmark, mens Oister helt vil holde fingrene fra priserne.

I stedet vil Oister inkludere den minimumsgrænse for data, som EU har fastsat, i de eksisterende abonnementer.

»EU giver mulighed for at sætte en fair-use-grænse, som definerer, hvor meget data kunderne maksimalt skal kunne bruge på roaming. Og den grænse vil vi benytte. Vi er kendt for lave priser, meget dataindhold og en gennemsigtig prisstruktur, og vi har altid været meget påpasselige med vores omkostninger og har på den måde kunnet dele gevinsten med vores kunder i form af superbillige abonnementer,« udtalte Oisters direktør Jesper Bennike i en pressemeddelelse i sidste uge.

Læs også