*

Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Manglende interesse for forsikringspriser koster danskerne tusindvis af kroner

Der kan spares mange tusinde kroner på præmien til bilforsikringen, men der mangler interesse og gennemsigtighed.

Der kan spares mange tusind kroner på bilforsikringen, men alligevel er det ikke et område, der har danskernes interesse. Det skyldes blandt andet komplicerede policer og mangel på standardisering, mener eksperter. Arkivfoto: Colourbox

I den oprindelige version af denne artikel bragte vi en grafik, der viste nogle forkerte tal for, hvad en bilforsikring koster hos Købstædernes Forsikring. Vi har nu rettet tallene i grafikken og forklarer i denne artikel, hvad der gik galt. Finans beklager fejlen.

Det kan betale sig at se sig om efter den bedste pris på forsikring af sin bil. Op til 13.000 kroner kan en dansk forbruger spare hvert år, hvis den billigste forsikring vælges frem for den dyreste.

Samtidig viser tal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at 97 pct. af de forbrugere, der har flyttet deres bilforsikring, har fået enten en bedre pris eller en bedre ydelse ud af flytningen. Kun en enkelt procent har ikke fået nogle fordele.

Forbrugerundersøgelse

Har du flyttet bilforsikring inden for de seneste to år?

  • Ja: 22 pct.
  • Nej 78 pct.

Fik du en bedre pris eller ydelse af at flytte forsikring?

  • Ja, bedre pris: 82 pct.
  • Ja, bedre ydelse/service: 15 pct.
  • Nej: 1 pct.
  • Ved ikke: 2 pct.

Har du forsøgt at forhandle om bedre pris eller vilkår?

  • Ja, og det lykkedes: 29 pct.
  • Ja, men lykkedes ikke: 8 pct.
  • Nej: 63 pct.

Af dem, der forhandlede, hvor mange fik bedre pris eller ydelse:

  • Bedre pris eller ydelse: 79 pct.
  • Ingen ændring: 21 pct.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Forbrugeradfærd på 13 markeder, maj 2015

Tallene viser dog også, at kun omkring en femtedel har flyttet deres bilforsikring inden for de seneste to år.

For selvom der potentielt kan spares mange penge ved at ofre lidt opmærksomhed på bilens forsikringspolice, er det langt fra noget, som alle gør.

»Forsikringsområdet er generelt noget tungt noget, som mange opfatter som lidt kedeligt, så derfor får man ikke i tilstrækkeligt omfang gennemskuet, hvordan markedet er lige nu og får taget konsekvensen og skifter selskab,« siger projektleder fra Forbrugerrådet Tænk Lars Baadsgaard.

Mit bedste bud er, at hvis der virkelig kom konkurrence, så ville der generelt på privatforsikring kunne være besparelser i størrelsesordenen 20 pct.

Søren Lindbo, administrerende direktør, Aon Danmark

At forsikringer er et såkaldt lavinteresseområde nævner også Søren Lindbo, der er direktør i den danske afdeling af verdens største forsikringsmægler Aon, når han skal forklare de store prisforskelle.

»Det har noget at gøre med, at produkterne ikke er specielt gennemsigtige og prissætningen slet ikke,« siger han.

Både hos Forbrugerrådet Tænk og Aon mener man, at prisforskellene er et udtryk for, at konkurrencen på markedet ikke fungerer optimalt, og at det ikke er gennemskueligt nok.

Det er kundernes egen skyld, at de ikke er mere aggressive over for selskaberne. Det er en ting, men en anden er, at selskaberne ikke har nogen interesse i at gøre det her helt ekstremt gennemsigtigt.

Søren Lindbo, administrerende direktør, Aon Danmark

»Det er kundernes egen skyld, at de ikke er mere aggressive over for selskaberne. Det er en ting, men en anden er, at selskaberne ikke har nogen interesse i at gøre det her helt ekstremt gennemsigtigt,« siger Søren Lindbo.

Hos Tryg er man ikke enig i, at de danske kunder ikke er aggressive nok, når det gælder prisen på deres forsikringer.

»Vi kan ikke som forsikringsselskab sidde og sove i timen, vi skal hele tiden være dygtige til at komme vores kunder i møde,«  siger kommunikationschef Kasper Riis.

Artiklen fortsætter under grafikken.

Jo yngre man er, jo flere penge er der ifølge prissammenligningen, der er foretaget af den internetbaserede sammenligningstjeneste Samlino.

Og hvis man ikke kun kigger på bilforsikringen, kan der være endnu flere penge at spare, påpeger direktør i Samlino Kristian Pitzner-Jørgensen.

Ifølge ham viser analysen, at de fleste selskaber tilbyder flere hundrede kroner i samlerabat, hvis man har flere af sine forsikringer samlet hos det samme selskab. Nogle giver tilmed online rabat, hvis man køber sine forsikringer online.

Sammenligningen er baseret på tal fra 15 forsikringsselskaber deriblandt de største i landet.

Hos Aon har Søren Lindbo ikke nogen forventning om, at priserne på bilforsikringer vil blive sænket i løbet af 2015, og det skyldes ifølge ham, at de etablerede selskaber ikke er interesserede i en priskrig.

Vi kan ikke som forsikringsselskab sidde og sove i timen, vi skal hele tiden være dygtige til at komme vores kunder i møde.

Kasper Riis, kommunikationschef, Tryg

Derfor kræver det, at forbrugerne er mere bevidste og stiller krav til selskaberne, hvis priserne skal ned, siger han.

Kommunikationschef fra Tryg Kasper Riis er imidlertid ikke enig i, at der mangler konkurrence på markedet. ifølge ham er konkurrencen så hård, at man »virkelig skal være på tæerne som forsikringsselskab«.

Eksemplerne i den prissammenligning, der viser mulige besparelser på op til 13.000 kr. om året, er baseret på tre opstillede forsikringsprofiler. Alt fra alder til bopæl og biltype spiller ind på forsikringens pris, så det er altså langt fra sikkert, at alle vil kunne finde de samme priser.

Det er et kompliceret sprog, og der er mange sider, så jeg vil gerne opfordre selskaberne til både at få standardiseret de forskellige forsikringer og at få beskrevet tingene i et mindre professionelt sprog.

Lars Baadsgaard, projektleder, Forbrugerrådet Tænk

Både Forbrugerrådet Tænk og Søren Lindbo opfordrer forsikringsbranchen til at arbejde for at standardisere bilforsikringerne, så det bliver nemmere at sammenligne, samtidig med, at hele branchen skal gøres mere gennemsigtig.

»Det er et kompliceret sprog, og der er mange sider, så jeg vil gerne opfordre selskaberne til både at få standardiseret de forskellige forsikringer og at få beskrevet tingene i et mindre professionelt sprog,« siger Lars Baadsgaard.

Når det gælder forbrugerne, er opfordringen også ganske klar. Forbrugerne skal ud og undersøge markedet og enten forhandle sig til en bedre pris eller flytte selskab.

»Det vil i mange tilfælde afstedkomme, at man står tilbage med en forsikring, der dækker lige så godt eller sågar i nogle tilfælde bedre, samtidig med at man opnår en lavere pris eller selvrisiko,« siger projektlederen.

Kristian Pitzner-Jørgensen tilføjer, at man på relativt kort tid kan skifte fra et forsikringsselskab fra et andet. Ifølge forbrugerundersøgelsen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen brugte fire ud af fem under to timer på skiftet.

Det vil i mange tilfælde afstedkomme, at man står tilbage med en forsikring, der dækker lige så godt eller sågar i nogle tilfælde bedre, samtidig med at man opnår en lavere pris eller selvrisiko.

Lars Baadsgaard, projektleder, Forbrugerrådet Tænk

Lars Baadsgaard fortæller, at han har lavet en test af netop bilforsikringer hos Forbrugerrådet Tænk. Her har han kigget på betingelser, dækningsvilkår, kundetilfredshed og hvor mange klager til forsikringsankenævnet, som selskabet taber, altså alt undtagen pris.

Resultatet var, at alle selskaberne på en skala fra 0-100 lå inden for 52-61 point, altså en forskel på lidt under ti procentpoint.

»Det er ikke en voldsom stor forskel, og det betyder, at i utroligt mange tilfælde kan man roligt kigge på prisen først,« forklarer han.

Han vil dog ikke gå så langt som til at sige, at man udelukkende skal kigge på prisen, da selskabernes sagsbehandling kan variere.

Når man ser på markedet for bilforsikringer, mener Søren Lindbo, at der er tale om et rimeligt konstant marked, hvor forsikringsselskaberne vel og mærke tjener for meget på deres produkter.

»Der er jo ingen, der har noget imod, at forsikringsselskaber tjener penge, for de skal være polstret til at kunne betale, når skaden sker, men de bliver ikke udfordret nok på produktet, produktets indhold og deres kommunikation og prissætning,« mener han.

»Alle selskaber indekserer deres priser hvert år og sætter prisen op, men hvor mange har oplevet, at deres selskab af fri vilje på baggrund af et godt resultat har skrevet og sagt, at man sætter prisen ned?« spørger direktøren.

Hvis konkurrencen på markedet var bedre, ville de danske forsikringskunder generelt, og altså ikke kun dem, der enten forhandler en bedre pris eller flytter for at få den, kunne spare en femtedel af deres regning, vurderer han.

»Mit bedste bud er, at hvis der virkelig kom konkurrence, så ville der generelt på privatforsikring kunne være besparelser i størrelsesordenen 20 pct.«

BRANCHENYT
Læs også