*

Konsulenter på hjernen
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Konsulenter på hjernen
Om temaet

I 2016 brugte danske virksomheder næsten 20 mia. kr. på ledelseskonsulenter. Og det vil stige endnu mere i en verden, hvor globalisering og digitalisering øger behovet for råd udefra.

Annonce
Fakta
BRANCHEN I GROVE TRÆK
  • Der er tusindvis af konsulenter fra enorme milliardkoncerner til myriader af selvstændige. I grove træk kan branchen inddeles således:
  • Giganterne: Det er de globale huse som McKinsey, Boston Consulting Group og Bain – og dertil kommer specialist-giganter som Accenture og Booz Hamilton.
  • Lige under dem kommer fire andre giganter, nemlig de kombinerede revisions- og konsulenthuse Deloitte, PWC, EY og KPMG.
  • Desuden er der en række headhunter- og rekrutteringsfirmaer af både globalt og dansk og regionalt tilsnit.
  • I Danmark er der – ganske usædvanligt – herunder nogle regionale konsulentaktører, som har taget en relativt stor del af det danske marked, nemlig Implement, Quartz og Valcon.
  • Herunder ligger et stort lag af konsulentfirmaer af større eller mindre størrelse, som har specialiseret sig mere eller mindre.
  • Nederst er så ”de nye i klassen”, de velrenommerede konsulenter, der er sprunget ud af de store huse og gået ind i netværk af freelancere – de organiserer sig f.eks. i netværket Comatch. Og der er tidligere topchefer, der deler ud af deres erfaringer.