*

Weekend
0

Seks biler skal kæmpe om en af motorpressens mest prestigefyldte kåringer

VW Polo, Ford Fiesta, Seat Arona, Honda Civic, Opel Insignia og Volvo XC60 er stemt i den afgørende finale til titlen som Årets Bil 2018.

Der var 30 biler til at starte med, men efter et par dages test på vejene ved Silkeborg og på FDM Jyllands-Ringen blev seks biler valgt ud, og de skal kæmpe om at blive Årets Bil i Danmark 2018. Vinderen offentliggøres d. 30. november. Fotos: Christian Schacht

Årets Bil i Danmark 2018

Årets Bil kåres af Motorjournalisternes Klub i Danmark. Høsten af årets nyheder testes på FDM Jyllands-Ringen over to dage. Her udvælger juryen på omkring en snes medlemmer de fem biler, som går videre til finalen. Ved stemmelighed kan finalefeltet dog godt være større. I år deltog 30 biler, mens seks biler gik videre. Vinderen kåres ved et stort arrangement torsdag 30. november.

Finalefeltet

  • VW Polo
  • Ford Fiesta
  • Seat Arona
  • Honda Civic,
  • Opel Insignia
  • Volvo XC60

Disse var også med i vurderingen

Alfa Romeo Stelvio, Audi Q5, Citroën C3 Aircross, Fiat Tipo, Honda Civic, Hyundai i30, Jaguar XF Sportbrake, Kia Picanto, Kia Rio, Kia Niro, Kia Stonic, Kia Stinger, Range Rover Velar, Land Rover Discovery, Nissan Micra, Mazda CX-5, Opel Crossland X, Opel Grandland X, Opel Insignia, Peugeot 5008, Seat Ibiza, Skoda Kodiaq, Subaru XV, Suzuki Ignis, Suzuki Swift, Toyota C-HR.

På trods af et felt med mange af de nye høje bilmodeller blev det kun et par stykker af slagsen, der i går i finalerunden til titlen som Årets Bil i Danmark.

Det står klart, efter at Motorjournalisternes Klub i Danmark over to dage har testet en buket på 30 af årets nye bilmodeller på og omkring FDM Jyllands-Ringen.

Her har juryen på omkring en snes medlemmer, der også tæller Jyllands-Postens Christian Schacht og Jens Overgaard, vurderet bilernes egenskaber, før dommen faldt ved en afstemning onsdag eftermiddag.

De seks biler, som går videre til finalerunden er VW Polo, Ford Fiesta, Seat Arona, Honda Civic, Opel Insignia og Volvo XC60. På grund af pointlighed er finalefeltet nemlig udvidet fra fem til seks biler i år.

De indgår nu i en ny afstemning, hvor resultatet og dermed Årets Bil bliver offentliggjort ved et stort arrangement torsdag 30. november. Her følger nogle stikord om finalisterne.

Den bedste lille crossover

Den nye Seat Arona er seneste skud i rækken af crossover-modeller fra VW-koncernen. Den er baseret på teknikken, der også danner basis for Seat Ibiza og den ligeledes nye VW Polo.

Arona er med sine 4,14 meter godt otte cm længere end Ibiza, den største forskel ligger i en mere lodret forrude og højden, hvor den nye crossover er hævet godt 10 cm. Det giver ikke alene mere hovedhøjde for og bag, men også et større bagagerum, som er på 400 liter. Samtidig byder den på bedre udsyn og indstigning. Generelt er der tale om en ganske rummelig lille bil.

Basisprisen starter helt nede ved 169.900 kr. for en Arona 1,0 Reference med en helt tilstrækkelig benzinmotor, der med turbo yder 95 hk og med det mest basale udstyr som aircondition, automatisk nødbremse, multifunktionsrat og en lille skærm på fem tommer med bluetooth. Ønsker man mere udstyr, vil Style-modellen koste cirka 15.000 kr. ekstra, mens en otte tommer skærm dog heller ikke er standard her. Seat Arona er på mange måder den bedst kørende lille crossover.

Den mest helstøbte minibil

Volkswagen helt nye Polo er lavet med udgangspunkt i samme platform og motorprogram som bl.a. Seat Arona, og Ibiza, forstås, men den føles lige en tand mere lækker.

Det betyder, at interiøret er bygget af bedre materialer, at støjniveauet er lavere og at Polo i det hele taget næsten fornemmes som en større VW Golf.

Der er også god plads i kabine og bagagerum, og det var ikke den store overraskelse, at folkevognen kom med i finalen.

Basisprisen starter ved 157.571 kr., men glem alt om den model, for her er der kun en 75 hk benzinmotor uden turbo og ikke engang aircondition med ombord. Den mest interessante Polo koster 184.995 kr. og hedder 1,0 tsi Comfortline, hvilket betyder, at der er 95 hk at gøre godt med, mens udstyret bl.a. indeholder aircondition.

Alle Polo-modeller har moderne skærm på otte tommer og automatisk nødbremse som standardudstyr. Og så kører den så voksent og modent som ingen andre minibiler.

Den køreglade minibil

Fords nye Fiesta er også blevet mere voksen, men selv om designet slet ikke er så sprælsk som før, så er voksen ikke lig med kedelig hos Ford, der fortsat er noget så attraktivt som en mini, der taler lige så meget til følelserne som fornuften. Ford Fiesta kører fortsat blændende, især på de krogede sogneveje, hvor Fiesta forfører med forrygende køreegenskaber. Selv den mindste smuttur forvandles til tango for to, når den spændstige undervogn reagerer på dit mindste vrik med rattet. Og priserne starter ved 129.990 kr. for en tredørs model med 70 hk benzinmotor og aircondition, men det bedste valg er en 1,0 Ecoboost Titanium til 164.540 kr. Taberne er voksne bagsædepassagerer, der får klemt knæene, og deres bagage er der heller ikke ret meget plads til. Fiesta er fortsat en af de mindre minibiler. Ud over begrænset plads trækker fraværet af automatisk nødbremse dog ned, for det vigtige sikkerhedsudstyr er ekstraudstyr. Derudover koster den helt store skærm på otte tommer ekstra.

Den elegante SUV

God stil ind- og udvendigt, kombineret med økonomiske motorer og høj komfort, var nogle af årsagerne til, at den nye Volvo XC90 nåede med i finalen. Den er klassens måske flotteste bil lige nu, og indvendigt imponerer den med en form for skandinavisk stil. Ok, løsningen med en stor skærm, hvor man skal trykke sig rundt i en hærskare af menuer fungerer ikke perfekt, men ellers er bilen intuitiv at betjene. Der er et pænt udvalg af motorer og en mulighed er at vælge den nye plug-in hybrid, som ikke er ret meget dyrere end dieselversionerne, der har 190 eller 225 hk. Problemet med den ekstra miljøvenlige model er, at der er ekstremt lang leveringstid på denne. Dieselvarianterne fejler dog ingenting og er både kraftfulde og økonomiske, selv om de måske ikke hører til de mest støjsvage. Alle XC har høj komfort, for køreegenskaberne er langt fra udlagt til sjov og ballade, og det betyder desværre, at styretøjet er lidt til den upræcise side. Prisen for en 190 hk diesel på 661.000 kr. er også ganske rimelig.

Den stilsikre firmabil

Den nye Insignia er det tysk-franske mærkes comeback i den prestigefyldte firmabilklasse. Insignia fornyer mærkets udtryk og er samtidig et klassisk bud på den store, komfortable rejsevogn med masser af plads til store armbevægelser. På plussiden tæller et bredt program af moderne motorer og mulighed for Opel specialiteter som bl.a. ergonomiske AGR-forsæder og de avancere Intellilux LED Matrix forlygter, som kan målrette lyskeglen præcist. Selv om Insignia kører mere medrivende end forgængeren, er den dog ikke på niveau med en klasseduks som VW Passat. Med priser fra 293.000 kr. for en model med det pæne Enjoy-udstyr og 140 hk benzinmotor, uanset om du vælger den femdørs version eller stationcaren, er Opels største model godt med. Men de vigtige beskatningsværdier, som er alt afgørende i firmabilklassen, hvor langt de fleste erhvervsleaser, foreligger dog endnu ikke efter omlægningen af afgifter og skatteregler.

Den sportslige familiebil

Det kileformede design på Honda Civic er af en beskaffenhed, som deler vandene. Når det er sagt, gemmer der sig under det kantede karrosseri en særdeles velkørende mellemklassebil, der oven i købet har en fuld sikkerhedspakke med bl.a. nødbremse, vejstribealarm og adaptiv fartpilot som standard på alle modeller. På vejen byder Civic på en sportslig adfærd med en præcis undervogn, skarpt styretøj og tætklikkende gearskifte. Og kørestillingen er kommet tættere på vejen og udsynet gennem bagruden er blevet bedre. Med en startpris på 242.000 kr. for den billigste Civic Comfort med fem døre og en 1,0 liters motor på 129 hk. hører Civic ikke til blandt de billigste i feltet. Men den er til gengæld ganske veludstyret. Civic fås også i sedan-version, der skal lukke hullet efter Accord, som ikke produceres mere til det europæiske marked.

BRANCHENYT
Læs også