Mangeårig butiksfest kan ramme kunderne
Det er ikke kun sjov og ballade, at discountkæderne indtager ethvert gadehjørne.
I en kendt gammel børnesang lyder teksten:
Der var en, der var to,
der var tre, der var fir’,
der var fem på cykeltur.
Overført til dagligvarebranchen skulle den lyde således:
Der var 1.000, der var 1.100,
der var 1.200, der var 1.300,
der var 1.400 discountbutikker.
Og så var man ikke engang færdig med at tælle.
På 10 år er antallet af discountbutikker i Danmark steget med næsten 60 pct. til rekordhøje 1.581 butikker, og selv i mindre byer er der nu mulighed for at handle i både Rema 1000, Lidl, Netto eller en af de tre andre discountkæder, der huserer på det danske marked.
Men hvad betyder det for danskerne som forbrugere, udover at vi har væsentligt kortere vej til den nærmeste dagligvarebutik?
”Risikoen er, at det udbud af varer, vi kan vælge imellem, bliver begrænset. Selvom discountkæderne har udvidet deres sortiment de senere år, er det stadig begrænset i forhold til supermarkederne, der taber både kunder og omsætning til discountsektoren, og har måttet lukke flere butikker,” siger detailekspert og lektor på Aarhus Universitet Lars Esbjerg.
Det paradoksale ved discountkædernes iver efter at åbne nye butikker er, at mange af dem ikke kan finde ud af at lave overskud.
4 ud af de 6 discountkæder på det danske marked har røde tal på bundlinjen, ifølge Retail Institute Scandinavia, men alligevel planlægger alle kæder at fortsætte butiksfesten.
Bruno Christensen, en af landets førende eksperter i detailhandel, opridser perspektiverne:
”For hver gang, der åbner en ny butik, øges konkurrencen, hvilket presser lønsomheden i de enkelte kæder. Der foregår en hård kamp om markedsandele og om at snuppe de bedste placeringer i byerne. I næste fase vil der muligvis ske en tilpasning i form af højere priser, fordi kæderne skal til at tjene flere penge,” siger han.
En anden fare ved de hundredvis af nye butiksåbninger er, ifølge lektor Lars Esbjerg, at kæderne i deres iver åbner dårligt placerede butikker med ubekvemme parkeringsforhold.
”Derfor ser man også mange steder, at der saneres i butiksnettet. Gamle butikker erstattes med nye,” siger han.
Selvom ingen af aktørerne i discountsektoren for nu har tænkt sig at opgive kampen om kundernes gunst, vil én eller flere kæder på sigt bukke under, vurderer Lars Esbjerg.
Han tør ikke spå om hvem.