Forside

Fem spørgsmål du kan forvente at få til jobsamtalen

Få tre erfarne topchefers bud på, hvad du skal være klar til at svare på til jobsamtalen.

Artiklens øverste billede
Når virksomheder skal finde de rigtige medarbejdere, går mange af spørgsmålene til jobsamtalerne igen på tværs af brancher og jobtyper.

Når virksomheder skal finde de rigtige medarbejdere, går mange af spørgsmålene til jobsamtalerne igen på tværs af brancher og jobtyper. Her giver Maggie Hennessy, Roop Bhumbra og Stephen Wilson, der alle er topchefer i pleje og sundhedssektoren, deres bud på, hvad du skal kunne svare på, når du går til jobsamtale.

  • Kan du beskrive, hvad du tror, at du skal lave, og hvem du kommer til at arbejde sammen med i dette job? Det er et meget åbent spørgsmål, som giver arbejdsgiveren mulighed for at se, om medarbejderen har forstået, hvad virksomheden forventer. Derfor er det vigtigt, at man forud for jobsamtalen sætter sig grundigt ind i jobbeskrivelsen og virksomheden.
  • Kan du komme med et eksempel på, hvordan du tidligere har bidraget til et effektivt samarbejde? Spørgsmålet skal sikre arbejdsgiveren, at du som ansat kan arbejde sammen med både dine kollegaer og ledelsen. Det er også her, der er mulighed for også at vise det ansvar, du tidligere har taget for at få samarbejdet i din afdeling til at fungere. Ifølge HR-chef Roop Bhumbra er det vigtigt at have et velforberedt eksempel klar, som viser at samarbejde er vigtigt for dig.
  • Beskriv en stresset situation, som du har oplevet, og hvordan du håndterede den. Her skal vise, om man som medarbejder kan identificere sig med stress. Derudover fortæller dit svar, om du er god til at løse problemer. Ifølge Stephen Wilson, der er adm. direktør i hjemmehjælpsfirmaet Care Albam, er det værste svar: ”jeg bliver aldrig stresset.” For det viser, at man ikke har nogen forståelse for, hvornår tingene er komplicerede, og hvornår det kræver lidt ekstra at tacklet dem.
  • Kan du give et eksempel på, hvordan love og regler kan påvirke dit arbejde? Her kan man som medarbejder vise, at man har viden og erfaring inden for sit felt, og at man følger med i, hvilken lovgivning og hvilke krav, man skal være opmærksom på. Som direktør i en international HR-virksomhed mener Maggie Hennessy især, at man kan møde spørgsmålet, hvis man søger job uden for sit hjemland, hvor lovgivningen kan være ny for en.
  • Hvis du skal yde personlig pleje til en anden person, hvad vil du gøre, for at de bevarer deres værdighed? Som adm. direktør i hjemmehjælpsfirmaet Care Albam er det vigtigt for Stephen Wilson, at kandidaterne viser, at de kan være empatiske, når de hjælper andre. Det vigtigste er, at man kommunikerer og hjælper borgerne til at hjælpe sig selv. Selvom spørgsmålet naturligvis er mest relevant i plejesektoren, kan man også få det i andre brancher, hvor man skal hjælpe kollegaer eller kunder på den bedst mulige måde.

Kilde: The Guardian

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.