Forside

Skatteløft til ambitiøse Magasin

Forbedret regnskab fra Magasin pyntes yderligere af gamle underskud.

Artiklens øverste billede
Det går så godt for Magasin du Nord, at kæden nu vil udvide med yderligere to butikker.

Det er efterhånden mange år siden, historier om krise og underskud var en årlig foreteelse, når britisk-ejede Magasin aflagde regnskab.

Men de hårde tider kan nu stadig læses i tallene fra stormagasinet, der i dag præsenterede et plus på 122 mio. kr. før skat. Efter skat tjener man nemlig 149 mio. kr., fordi man fortsat kan trække på skatteaktiver fra de kedelige, gamle dage.

»Vi har haft et stort skatteunderskud, og vi har ikke brugt det hele endnu. Der er mere, hvor det kommer fra, efter de mange år for noget tid tilbage, hvor vi tabte penge,« siger finansdirektør Peter Fabricius.

Det er fjerde år i træk, det lykkes for Magasin at levere sorte tal på bundlinjen.

Ud over overskuddet, der før skat er 24 mio. kr. højere end i det foregående regnskabsår, kan Magasins ejere i den britiske stormagasinkæde Debenhams også glæde sig over en solid fremgang i nettoomsætningen, fra 1,43 mia. kr. til 1,6 mia. kr.

Netambitioner

Magasin selv slår i pressemeddelelse på, at en del af fremgangen kommer fra fra internethandel, hvor man nu driver en profitabel forretning. Præcis hvor meget, den bidrager med, ønsker Peter Fabricius dog ikke at oplyse.

Der er dog stadig et stykke vej, før man rykker op i nethandlens superliga, gør han klart.

»Vi oplyser ikke, hvor meget der er tale om, men der er pæn vækst - dobbelt op. Og det er ikke peanuts. Vi er dog stadig ikke på niveau med de største konkurrenter online. Men vi kan se, at de er begyndt at skrive om os i deres regnskaber - når de skriver, at der er konkurrence fra stormagasinerne, så er det jo kun os, der kan være tale om,« siger Peter Fabricius.

Ifølge Magasin-direktøren er det dog ikke kun på internettet, man vinder frem blandt kunderne. Magasins egne analyser viser også, at man tager markedsandele i den fysiske verden, påpeger.

»Vi kan for eksempel se på kosmetik, hvor vi er så heldige, at Matas er børsnoterede, og har været ude og tale om markedsvækst på 1-3 pct. Der kan jeg bare sige, at vi sidder med nogle helt, helt andre tal, og at det ikke er fordi forbrugerne over en bred kam er begyndt at købe meget mere kosmetik. Der er fordi vi vinder markedsandele,« siger Peter Fabricius, der dog også understreger at kosmetik hører til blandt de absolut mest fremgangsrige områder for Magasin.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.