0

Sådan sørger du for at få rørt dig i løbet af en lang arbejdsdag på kontoret

Artiklen er leveret af

Mange får slet ikke rørt sig nok i hverdagen, fordi de bruger det meste af deres arbejdsdag på at sidde ned foran en computer. Det kan betyde, at man helt generelt ikke får nok motion, hvilket kan lede til alt fra rygproblemer til en øgning i vægt. Flere og flere oplever i den forbindelse at begynde at døje med hælspore, som kan svære at komme af med igen. Derfor er det vigtigt at tænke over måder hvorpå, du kan holde kroppen igang i løbet af dagen.

Tag trapperne frem for elevatoren 

Er dit kontor ikke i stueetagen, er en rigtig god måde at holde sig igang at tage trapperne frem for elevatoren i løbet af dagen. Mange arbejder i bygninger, hvor møder eller frokost afholdes på andre etager. Her kan det være fristende at hoppe ind i elevatoren, men trappen kan være en utrolig nem måde at få rørt kroppen en smule ekstra. Det gør naturligvis en ekstra stor forskel, hvis dit kontor ligger mange etager oppe. Det tager muligvis fem minutter ekstra om morgenen at droppe elevatoren, men kan gøre stor forskel for din krop i det lange løb. 

Snak med din kollega i stedet for at skrive en mail

Det kan ofte virke nemmere at sende en mail til en kollega, du for eksempel har brug for at planlægge et møde med. Hvis din kollega sidder i samme bygning, kan det dog gøre en stor forskel, hvis du gør det til vane at overleverer de beskeder mundtlig, der ikke behøver at være på skrift. Det kan være det, der gør, at du får rørt dig en smule ekstra i løbet af dagen. 

Skab variation i din arbejdsstilling  

For at undgå rygskader, kan det være en god idé løbende at skifte arbejdsstilling. Har du et hæve-sænke-bord, skal du huske at bruge det og stille dig op i løbet af dagen. Det kan også være en god idé nogle gange at afholde møder stående, hvis mødets andre deltagere ikke har noget imod det. Derudover er det afgørende, at din kontorstol er indstillet helt korrekt, så den passer til din højde og kropstype. Det kan være det, der gør i forskellen i forhold til, om du oplever rygsmerter. 

Gå en tur i frokostpausen

Hvis du har tid, bør du gå en tur i frokostpausen. Har du kortere pauser, kan du nøjes med kun at gå rundt om bygningen. Men har du længere tid, er det en rigtig god idé at gå en lidt længere tur. Dette er ikke kun godt for din krop, men sørger også for, at du bliver klar i hovedet, inden du skal ind og arbejde videre. Skal du afholde et uformelt møde, kan det også fungere godt at tage snakken, mens dig og din kollega går en tur. Det kan være en god og anderledes måde at snakke på, og sørger samtidig for, at du får rørt dig.