Bilkøbere på udsalg i Danmark
Flere og flere biler i Danmark sælges til udlandet.
Mellem 20 og 30 pct. af alle de biler, der sælges i Danmark i disse år, forsvinder ud af landet igen.
Det er udlændinge, som køber dem, fordi priserne på biler i Danmark uden afgifter som hovedregel er betydeligt lavere, end i andre lande.
Det oplyser administrerende direktør i De Danske Bilimportører Bent Mikkelsen, som også råder politikerne til at lægge afgifterne om herhjemme.
Ellers vil den danske bilpark blive endnu ældre og endnu mere miljøfjendsk, når priserne snart skyder i vejret med stor styrke, mener han.
Nye biler i Danmark kommer med sikkerhed til at stige med 20 pct. eller mere, før afgiften er lagt på, vurderer Bent Mikkelsen.
Det vil ske glidende over de næste 18 til 24 måneder, og kan øge prisen på en typisk familiebil fra 250.00 kr. i dag til op mod 310.000 kr. eller mere endnu.
Prishoppet er en konsekvens af, at EU vil harmonisere bilpriserne før afgifter, så de bliver ens i alle 15 EU-lande.
Det vil formentlig betyde noget dyrere biler herhjemme, fordi prisniveauet nærmer sig niveauet på de store markeder - Tyskland og Frankrig.
Sidste chance
»Derfor ser mange udlændinge dette som en sidste chance for at købe en billig bil i Danmark,« siger Bent Mikkelsen.
Størst spredning på bilpriserne i Europa er der på mærker som Opel, Saab, Fiat, Honda og Suzuki. Det er så muligvis også nogle af de biler, der vil stige mere herhjemme.
Omvendt har Mercedes og BMW allerede i dag næsten ens priser ud over hele Europa, og det samme gælder til en vis grad Ford og Volvo.
»Men generelt bliver det nok de store brede modeller, som der sælges mange af herhjemme, der stiger mest. Men de højere priser vil blive indført sådan lidt step by step, og sandsynligvis også blive sløret i forbindelse med, at der kommer nye modeller på markedet,« lyder vurderingen fra Bent Mikkelsen.