US Airways måtte give op
Et underskud på 15 mia. dollars sidste år og fortsatte tab i år i kølvandet på terrorangrebene 11. september tvang US Airways til at indgive konkursbegæring. Der flyves dog fortsat, mens man arbejder på en sanering.
US Airways blev det første af de store amerikanske luftfartsselskaber, der måtte give op efter enorme tab i kølvandet på terroraktionerne 11. september sidste år.
Flykoncernen indgav sent søndag konkursbegæring, fordi pengekassen var drænet i en sådan grad, at der ikke var penge til kreditorerne.
Fortsætter flyvningerne
US Airways arbejder dog hårdt på en rekonstruktion, og selskabet fortsætter flyvningerne til flere end 200 destinationer i USA, Canada, Caribien og Europa. Samtidig er medarbejderne blevet lovet, at de får udbetalt løn til tiden.
Begæringen om konkurs sker i henhold til den såkaldte kapitel 11 bestemmelse, der tillader et selskab at videreføre aktiviteterne og stille betalingerne til kreditorerne i bero, mens der arbejdes på at genoprette det økonomiske grundlag.
US Airways oplyser, at selskabet har fået tilsagn om en kapitalindsprøjtning på knap fire mia. kr. fra et bankkonsortium ledet af Credit Suisse First Boston og Bank of America. Flyselskabet, der er det syvendestørste i USA, venter også at kunne opnå et lån på 7,5 mia. dollars garanteret af Air Transportation Stabilization Board. Rådet blev oprettet af den amerikanske regering for at etablere et sikkerhedsnet under luftfartsindustrien, der blev hårdt ramt af begivenhederne 11. september.
Tilsagn om ny kapital
US Airways havde f.eks. meget trafik på lufthavnen i Washington, der var lukket i flere uger efter terrorangrebene, og som i adskillige måneder efter fungerede med nedsat kapacitet. Samtidig havde US Airways mange ruter på østkysten, hvor tusindvis af passagerer fravalgte flyvning og i stedet tog toget mellem de store byer.
Lukningen og det dramatiske fald i rejselysten ramte US Airways hårdt, og selskabet havde sidste år et underskud på knap 15 mia. dollars.
De økonomiske problemer var dog synlige allerede før World Trade Center sank i grus, og i juli sidste år afviste myndighederne at godkende et opkøbsforsøg fra United Airlines.
Tabene er fortsat i år, og med konkursbegæringen har ledelsen af koncernen vundet tid til gennemføre en rekonstruktion. Ledelsen forhandler bl.a. med de ansatte om at gennemføre nedskæringer i personaleudgifterne. Store medarbejdergrupper har aktier i US Airways, og ledelsen har lovet, at de ansatte vil få et medlem af koncernledelsen, hvis de går med til besparelser.
US Airways råder over 340 jetfly og havde sidste år 56 millioner passagerer.