Arkiv

Sonofon lukker reklametelefoner

Sonofons højt profilerede reklamebetalte mobiltelefoniprodukt, Sponsorfonen, er blevet et flop. Efter kun ni måneder på markedet med verdens første sponsorerede mobiltelefonprodukt, må Sonofon erkende, at man ikke kan sælge nok reklamer til, at det kan løbe rundt. Danmarks næststørste mobilselskab siger dermed farvel til en årlig, estimeret omsætning på 100 mio. kr.

Det indrømmer adm. direktør i Sonofon, Ulrik Bülow overfor Jyllands-Posten. Han kan endnu ikke kan sige, hvornår Sponsorfonen i praksis bliver lukket ned, eller hvornår de 65.000 kunder får besked.

Ifølge Jyllands-Postens oplysninger har reklamefloppet også været en medvirkende årsag til, at direktør Henrik Friis, som var ankermand i projektet, er blevet fyret. Det afviser Ulrik Bülow:

»Han sagde selv op, han ville prøve noget andet.«

Også afløseren for Henrik Friis, Jens Futtrup, er blevet fyret efter kort tid i den varme stol. Ulrik Bülow bekræfter fyringen, men ønsker ikke at kommentere personspørgsmål. Han oplyser, at Sonofon leder efter en ny markedsdirektør.

Da Sonofon i marts på et stort anlagt pressemøde lancerede Sponsorfonen, var ambitionerne høje. Sonofon regnede med at omsætte 100 mio. kr. det første år. Sponsorerne stod i kø, hævdede man. På længere sigt ville man også tilbyde reklamesamtaler på fastnettet.Ni måneder efter må Sonofon sande, at det er let at skaffe mobilkunder, der vil tale gratis, men svært at skaffe sponsorer. »Det har været et arbejde op ad bakke,« siger Ulrik Bülow, som ikke lægger skjul på, at selskabets mediefight med Forbrugerombudsmanden har gjort det sværere at skaffe annoncører. Sonofon måtte give ikke-abonnenter mulighed for at sige nej til at modtage reklameindslag, når de blev riget op af en sponsorfon-abonnent. Og minimumsalderen for at deltage blev hævet fra 10 til 13 år som følge af ombudsmandens kritik.

Farvel til reklamer

Kunder hos Sonofon kan tale op til 15 minutter gratis om dagen til gengæld for at lægge øre til 10 sekunders reklame hver andet minut. Man kan kun tale gratis aften, nat og weekend, dvs. på de tidspunkter, hvor der er masser af ledig kapacitet på Sonofons net.

For Sonofon er det et definitivt farvel til reklametelefoni, oplyser Ulrik Bülow. Han mener dog stadig, at konceptet er godt, man har bare været for tidligt ude.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.