Sonofon lukker reklametelefoner
Sonofons højt profilerede reklamebetalte mobiltelefoniprodukt, Sponsorfonen, er blevet et flop. Efter kun ni måneder på markedet med verdens første sponsorerede mobiltelefonprodukt, må Sonofon erkende, at man ikke kan sælge nok reklamer til, at det kan løbe rundt. Danmarks næststørste mobilselskab siger dermed farvel til en årlig, estimeret omsætning på 100 mio. kr.
Det indrømmer adm. direktør i Sonofon, Ulrik Bülow overfor Jyllands-Posten. Han kan endnu ikke kan sige, hvornår Sponsorfonen i praksis bliver lukket ned, eller hvornår de 65.000 kunder får besked.
Ifølge Jyllands-Postens oplysninger har reklamefloppet også været en medvirkende årsag til, at direktør Henrik Friis, som var ankermand i projektet, er blevet fyret. Det afviser Ulrik Bülow:
»Han sagde selv op, han ville prøve noget andet.«
Også afløseren for Henrik Friis, Jens Futtrup, er blevet fyret efter kort tid i den varme stol. Ulrik Bülow bekræfter fyringen, men ønsker ikke at kommentere personspørgsmål. Han oplyser, at Sonofon leder efter en ny markedsdirektør.
Da Sonofon i marts på et stort anlagt pressemøde lancerede Sponsorfonen, var ambitionerne høje. Sonofon regnede med at omsætte 100 mio. kr. det første år. Sponsorerne stod i kø, hævdede man. På længere sigt ville man også tilbyde reklamesamtaler på fastnettet.Ni måneder efter må Sonofon sande, at det er let at skaffe mobilkunder, der vil tale gratis, men svært at skaffe sponsorer. »Det har været et arbejde op ad bakke,« siger Ulrik Bülow, som ikke lægger skjul på, at selskabets mediefight med Forbrugerombudsmanden har gjort det sværere at skaffe annoncører. Sonofon måtte give ikke-abonnenter mulighed for at sige nej til at modtage reklameindslag, når de blev riget op af en sponsorfon-abonnent. Og minimumsalderen for at deltage blev hævet fra 10 til 13 år som følge af ombudsmandens kritik.
Farvel til reklamer
Kunder hos Sonofon kan tale op til 15 minutter gratis om dagen til gengæld for at lægge øre til 10 sekunders reklame hver andet minut. Man kan kun tale gratis aften, nat og weekend, dvs. på de tidspunkter, hvor der er masser af ledig kapacitet på Sonofons net.
For Sonofon er det et definitivt farvel til reklametelefoni, oplyser Ulrik Bülow. Han mener dog stadig, at konceptet er godt, man har bare været for tidligt ude.