Erhverv

Tøjbranchen holder fart i eksporten - mens detailhandlen kæmper hårdt

Onlinehandel og kædebutikker ser ud til at blive de store vindere i kampen om modekunderne. Det præger udviklingen aktuelt i den danske tøjbranche.

Den københavnske modeuge rummer både salgsmesser og modeshows rundt om i byen. Arkivfoto: Ida Munch. Foto: Ida Munch

I disse dage samles den danske modebranche til den halvårlige salgs- og kindkysfest, Copenhagen Fashion Week. En begivenhed som traditionelt skal sikre de næste måneders afsætning og indtjening i tøjbranchen. Modeugen kan tænde spotlight over catwalken med tal som viser, at det seneste års tøjeksport var den største nogensinde.

Tal og analyser om udviklingen i modebranchen dokumenterer samtidig, at den er igennem store forandringer. Det præger også salget og udviklingen. De store kunder i detailhandlen bliver større og antallet reduceres i takt med pres på detailhandlen...

Læs også