Erhverv

Manden bag Sprout-blyanten: »Alt for ofte handler bæredygtighed om at formidle dårlig samvittighed«

I 2013 udnyttede Michael Stausholm en skæv idé, da han begyndte at sælge plantbare blyanter. Vi har talt med ham om, hvad der skal til for at få kommerciel succes med en grøn idé. Og hvordan iværksættere med gode intentioner bedst muligt skubber på den grønne omstilling.

Michael Stausholm er adm. direktør i virksomheden Sprout, som i 2013 lancerede en særlig blyant, der efter endt brug kan plantes i jorden og blive til en blomst eller grøntsag. Foto: Niels Hougaard Michael Stausholm er adm. direktør i virksomheden Sprout, som i 2013 lancerede en særlig blyant, der efter endt brug kan plantes i jorden og blive til en blomst eller grøntsag. Foto: Niels Hougaard Michael Stausholm mener, at ”grønne iværksættere” for ofte glemmer, at der skal en rentabel forretning til at føre idéer ud i livet. »Med gode intentioner alene kommer man sjældent langt,« siger han. Foto: Niels Hougaard Planterne på billedet begyndte deres liv som frø i spidsen af en blyant, hvor de mere konkret blev opbevaret i en biologisk nedbrydelig kapsel. Foto: Niels Hougaard

Michael Stausholm er oprindeligt udlært som shippingmand hos A.P. Møller. Han har været 14 år i Asien, hvor han skiftede til tøjbranchen og kom hjem til Danmark for at rådgive om bæredygtig produktion.

Da han i 2013 købte patentet til Sprout-blyanten af tre studerende fra det amerikanske universitet Massachusetts Institute of Technology, havde han ingen anelse om, at produktet ville blive så populært, som det sidenhen er blevet. ..

BRANCHENYT
Læs også