Ergoterapeut: iPad og mobil kan sætte dit helbred over styr

Snart vokser Arbejdstilsynet med cirka 80 medarbejdere og vil blandt andet opprioritere ergonomi. Mange arbejdspladser har brug for hjælp til bedre arbejdsstillinger, mener ergoterapeut Bettina Gerbola.

Hvis man har et stillesiddende kontorjob, er det ifølge ergoterapeut Bettina Gerbola vigtigt, at computerskærmen er placeret, så blikket falder en anelse, når man kigger på den. Arkivfoto: Stine Bidstrup

Landets arbejdspladser får flere besøg af Arbejdstilsynet i de kommende år, og ergonomi er et af de områder, som tilsynet vil prioritere. Det er én af de første synlige følger af den politiske aftale, der blev indgået i april om at styrke arbejdsmiljøet med 460 mio. kr. frem mod 2022, fremgår det af en pressemeddelelse fra Beskæftigelsesministeriet.

Fra 1. januar 2020 vil der være cirka 80 flere medarbejdere fordelt på landets tre tilsynscentre og det faglige center i København. Alle nye tilsynsførende får en uddannelse i ergonomi og fysisk arbejdsmiljø, oplyser tilsynsdirektør Sine Louise Iversen til Jyllands-Posten.

Det glæder Bettina Gerbola, som er autoriseret ergoterapeut med selvstændig praksis. Hun mener, at danskerne bør blive bedre til at tage vare på kroppen i arbejdslivet. Særligt dem med stillesiddende kontorjobs.

»Vi er bygget til at bevæge os. Det er ikke sundt for kroppen at sidde stille for længe ad gangen. Selv om der er mulighed for kortvarig bevægelse på de fleste arbejdspladser, får vi det ikke gjort,« siger hun.

Danskerne med kontorjobs bør eksempelvis gå hen til kollegaen fremfor at sende en mail og veksle mere mellem at stå op og sidde ned, hvis man har et hæve-sænke-bord.

»Stå op ved dit bord i 10-15 minutter ad gangen, eller til du begynder at hænge i hoften. Det er sundere for kroppen at variere hyppigt mellem at sidde og stå end at gøre én af delene for længe ad gangen,« siger Bettina Gerbola.

Hold armene tæt på kroppen

Mere bevægelse og større variation i vores arbejdsstillinger er med til at forebygge nakke- og rygskader, men vi kan også forebygge generne med nogle enkle justeringer i det udstyr, vi arbejder med, fortæller Bettina Gerbola.

»Når vi arbejder, skal vores arme være så tæt på kroppen som muligt. Det kan være en hjælp at anskaffe sig et mindre tastatur og bruge genvejstasterne på tastaturet fremfor musen,« siger hun.

Desuden skal computerskærmen placeres sådan, at vores blik falder en anelse, når vi kigger på skærmen. I den position slapper nakken mest af.

Mobilen og iPad’en er dog de største udfordringer for ergonomien, mener Bettina Gerbola. Det er et problem, for med et mere mobilt arbejdsmiljø benytter mange danskere mobilen eller iPad’en som arbejdsredskab på farten.

»Det er virkelig dårligt udstyr i forhold til ergonomien, fordi det tvinger os til at bøje hovedet fremad. På sigt gør det os groft sagt pukkelryggede. Mit bedste råd er at tilkoble et tastatur til iPad’en og jævnligt ranke ryggen og kigge op, når vi bruger iPad’en eller mobilen,« siger hun og tilføjer:

»Hvis vi altså absolut vil bruge det som arbejdsredskab.«

Læs også