Matas sad på 40 pct. af markedet, men manglede fornyelse. I dag har kæden 5.000 grønne varer

Siden Gregers Wendell-Wedellsborg overtog chefposten i Matas i 2017, har virksomheden satset stort på økologiske og naturlige produkter. En beslutning, som ifølge topchefen er blevet en god forretning.

Matas har ifølge topchef Gregers Wedell-Wedellsborg ca. 5.000 grønne varenumre i butikkerne i dag. Mere end 3.000 har økologisk indhold. Arkivfoto: Gregers Tycho Matas har ifølge topchef Gregers Wedell-Wedellsborg ca. 5.000 grønne varenumre i butikkerne i dag. Mere end 3.000 har økologisk indhold. Arkivfoto: Gregers Tycho

For to år siden indledte Matas en turnaround. Selv om virksomheden på daværende tidspunkt sad på ca. 40 pct. af markedet for skønhedsprodukter, kæmpede den med lav vækst og hård konkurrence.

I en femårig turnaround-plan valgte Matas derfor at satse mere på naturlige og økologiske produkter. De skulle ikke længere være forvist til et hjørne, men helt frem i butikkerne. Matas lancerede derfor den økologiske serie ”Matas Natur” og opkøbte Helsebixen og Nilens Jord.

Vi har talt med topchef Gregers Wedell-Wedellsborg om planen, der skal få Matas i topform.

Hvad lå bag beslutningen om at foretage en turnaround?

»Matas var en forretning, som i den grad trængte til fornyelse, fordi vi stod i en ny konkurrencesituation. En af de vigtige forandringer er, at vi har udviklet og indkøbt et langt større udvalg af grønne varer, hvor vores eget brand ”Matas Natur” er en del af puslespillet.

Derudover har vi udviklet den digitale platform for at imødekomme et større online salg, som bare bliver større og større, kvartal efter kvartal.«

Fungerer den grønne satsning som forventet?

»Efter at have været i gang i to år vokser den del af forretningen med tocifrede vækstrater. Vi er generelt på vej tilbage på et vækstspor, og det grønne er uden tvivl en del af forklaringen.

Hvis man kigger på forbrugerne, så er gruppen med grøn mentalitet gået fra at være meget lille til at være temmelig signifikant. Man kan mærke, at det er noget, som betyder meget for rigtig mange kunder.«

Hvordan påvirker det jeres sortiment?

»Der er kommet flere grønne produkter på hylderne, og de har fået en højere kvalitet. De naturlige produkter er gået fra at være idealisme til at være det kvalitetsbevidste valg og noget, som butikker satser på, fordi det simpelthen er blevet pligtstof og en god forretning.

For 10-12 år siden prøvede vi at tage betaling for plastikposer, men kunderne var rasende. I dag roser kunderne os for det samme.

Gregers Wedell-Wedellsborg, topchef i Matas

Samtidig bruger vi mere plads på grønne produkter i markedsføringen, og i måden vi indretter butikker på. Før var de gemt væk i et hjørne, men nu bliver man mødt af dem, hver gang man skal vælge et produkt. Det konventionelle og det naturlige eller økologiske ligger side om side. Vi har nu ca. 5.000 varenumre i segmentet.«

Er det lykkedes Matas at få et grønnere brand?

»Vi har fået lavet forbrugerundersøgelser, der viser, at vi har styrket vores brands hos især de unge. Det skyldes bl.a. vores indsats på de sociale medier, hvor vi i høj grad fortæller om vores grønne produkter og tiltag med den grønne omstilling.

For 10-12 år siden prøvede vi at tage betaling for plasticposer, men kunderne var rasende over, at de skulle betale for dem, når nu de havde betalt for deres varer. I dag roser kunderne os for det samme, og det viser meget godt, hvordan mentaliteten har ændret sig.«

Hvad tror du sker for virksomheder, der ikke spiller ind i den grønne dagsorden?

»Interessen for det grønne har været der længe og er skudt op nu og da gennem årene. Men nu er det alvor, og det lader til at have rodfæstet sig i mentaliteten hos forbrugerne.

Direktørens tre råd til andre
  1. Tænk det grønne ind i kerneforretningen. Hvis den grønne dagsorden bliver et sidespor i et hjørne af virksomheden, så får den ingen reel kraft og bliver mere snak end substans.
  2. Vær tålmodig og husk, at vejen kan være lang. ”Matas Natur”-produktserien så dagens lys i 1991, og først nu ser vi det grønne marked blomstre for alvor.
  3. Undgå at blive hellig, og lad pegefingeren pege indad. Kunderne vil ikke belæres.

Hvis man ikke anerkender det som forretning, så går man glip af en stor mulighed, og man risikerer at blive dømt ude.«

Hvor kan I gøre mere i forhold til den grønne omstilling?

»Vi har udviklet emballagen på nogle af de kendte ”Striber” (Matas’ egen produktserie, red.), som nu har 30 pct. mindre plastic. Derudover har vi vores plastic-returneringssystem, som vores kunder har brugt i mange år.

Det er små ting, men alt sammen noget, som vi arbejder med hele tiden på de interne linjer. Som eksempel har vi erstattet plasticrøret i vores vatpinde med en træpind.

Derudover samarbejder vi med vores eksterne leverandører om nye initiativer for at reducere plastic.«

Er greenwashing et problem i branchen?

»Det er noget, som eksisterer, og som vi er meget opmærksomme på, når vi køber produkter ind. Det er meget vigtigt for os, at de produkter, vi sælger, lever op til lovgivningen, men også vores egne strenge krav.«

BRANCHENYT
Læs også