Spilbranchen boomer: »Næsten alle spiller computerspil, så der er masser af penge at tjene«

Spilindustrien er blevet større end både film- og musikbranchen, og coronakrisen har fået udviklingen til at accelerere. På Aarhus Havn satser man benhårdt på at skabe internationale succeser – og man er allerede godt i gang.

Anders Leicht Rohde og Kristian Bang Nørgaard står bag Funday Factory, der de seneste år har skabt spil for både Lego og Snapchat. Foto: Tobias Nicolai På 10 år har Funday Factory bygget omkring 60 spil. Foto: Tobias Nicolai Funday Factory har hjemme i Filmby Aarhus, hvor man arbejder for at skabe et miljø for spiludviklere. Tobias Nicolai Spiludvikling i DanmarkFotos til coverhistorien i JP-tillægget IT. Artiklen sætte fokus på dansk spiludvikling og dennes potentiale i en global kontekst.  Artiklens case er Funday Factory, der udvikler spil fra basen i Filmbyen på Aarhus havn. På billedet: Anders Leicht Rohde (CCO & grundlægger)Kristian Bang Nørgaard (direktør & partner)Foto: Tobias Nicolai Spiludvikling i DanmarkFotos til coverhistorien i JP-tillægget IT. Artiklen sætte fokus på dansk spiludvikling og dennes potentiale i en global kontekst.  Artiklens case er Funday Factory, der udvikler spil fra basen i Filmbyen på Aarhus havn. På billedet: Kristian Bang Nørgaard (direktør & partner)Anders Leicht Rohde (CCO & grundlægger)Foto: Tobias Nicolai Spiludvikling i DanmarkFotos til coverhistorien i JP-tillægget IT. Artiklen sætte fokus på dansk spiludvikling og dennes potentiale i en global kontekst.  Artiklens case er Funday Factory, der udvikler spil fra basen i Filmbyen på Aarhus havn. På billedet: Anders Leicht Rohde (CCO & grundlægger)Kristian Bang Nørgaard (direktør & partner)Foto: Tobias Nicolai Spiludvikling i DanmarkFotos til coverhistorien i JP-tillægget IT. Artiklen sætte fokus på dansk spiludvikling og dennes potentiale i en global kontekst.  Artiklens case er Funday Factory, der udvikler spil fra basen i Filmbyen på Aarhus havn. På billedet: Kristian Bang Nørgaard (direktør & partner)Foto: Tobias Nicolai

”Hitman”, ”Deep Rock Galactic”, ”Subway Surfers”, ”ABC Runner” og ”Trophy Manager”.

Siger disse titler dig ikke det store, har du enten levet under en sten de seneste år, eller også er du blandt de få, der aldrig har spillet computerspil. Ovennævnte er nemlig blandt de største succeser inden for den danske spilindustri. En branche, som for længst har bevæget sig væk fra lan-parties og helt op i milliardklassen...

Læs også
Top job