Virksomheder vil holdes skadesfri

Gule plader Flere virksomhedsejere vil ikke hænge på regningen, hvis medarbejderne mod aftale benytter varebilen privat. De kræver derfor, at medarbejderen skriver under på en tilbagebetalingserklæring i tilfælde af snyd.

Misbrug af arbejdsgiverens varevogn på gule plader kan blive en dyr affære for især ejeren af bilen. Den regning vil en stigende del af virksomhederne ikke længere risikere at skulle betale. Derfor kræver flere og flere virksomhedsejere, at deres medarbejdere skriver under på en erklæring om, at det er medarbejderen og ikke firmaet, som skal betale ikke mindst moms for bilen, hvis medarbejderen taget i at bruge bilen ulovligt.

Skats skærpede opmærksomhed og kontrol af gulplade bilerne har ifølge erhvervsorganisationen HTS fået mange virksomheder til at gå i panik:

Bilejeren garderer sig
»Flere og flere virksomheder vil gardere sig mod ekstra regninger på denne konto,

der let kan komme til at koste virksomheden 60-80.000 kr. i moms. Derfor beder de nu medarbejderne om at skrive under på en klausul om, at medarbejderen har også det økonomiske ansvar,« siger Henrik Friis, afdelingschef i HTS, som er arbejdsgiver- og erhvervsorganisation for cirka 5.000 virksomheder inden for serviceerhvervene.

Også i arbejdsgiverorganisationen Tekniq, som organiserer virksomheder i installationsbranchen - herunder bl.a. vvs- og el-virksomheder - anbefaler man, at medlemmerne får deres ansatte til at skrive under på en lignende erklæring:

»Det gør vi, for at det skal stå fuldstændigt klart, hvem der skal betale. Dermed er virksomhederne bedre sikret, hvis der opstår et moms- eller skatteproblem, fordi medarbejderen har brugt varevognen ulovligt. Men det er ikke en optimal løsning. Vi ser hellere, at reglerne bliver gjort mindre komplicerede,« siger Tekniqs adm. direktør, Niels Jørgen Andersen.

De fleste håndværkere ved godt, at hvis de kører i en gulpladebil, og der ikke er betalt moms af den, så må der ikke køres en eneste km i den privat. Men et af problemerne i håndværksbranchen er bl.a., at der i en årrække har været en vis kutyme for, at man kan tage varebilen hjem og handle eller hente børn på vejen. Den går ikke længere, for Skat har med kontrolaktioner skærpet opmærksomheden på området.

»Det er vanvittigt«
»Derfor oplever vi nu, at mange virksomheder fastholder, at deres medarbejdere skal lade firmavarevognen stå på firmaadressen efter endt arbejdstid. De tør ikke andet. Derfor skal medarbejderne nu selv transportere sig hen til deres arbejdsplads for at hente virksomhedens bil til transport til en arbejdsopgaven. Det er vanvittigt. Det forsinker arbejdsprocessen, når folk skal bruge tid på at hente virksomhedens bil,« siger Henrik Friis, HTS.

I sidste uge standsede skattefolkene bl.a. mange firehjulstrækkere på gule plader. 800 af de standsede biler har nu et efterspil med Skat.

Hvis Skat konstaterer misbrug af firmabilen kan det komme til at koste arbejdsgiveren momsen på bilen og den såkaldte privatbenyttelsesafgift af bilen. Dertil kommer et skattesmæk til den pågældende ansatte, som - op til fem år tilbage - vil blive beskattet af værdien af fri bil.

Ifølge HTS er ca. 75.000 virksomheder omfattet af gulplade-reglerne.

BRANCHENYT
Læs også