TDC ramt af tilbagegang

For tredje gang på et år nedjusterer TDC. Fastnetforretningen er hårdt ramt, og det kan mærkes på salget.

TDC's tidligere topchef, Henning Dyremose, yndede at bruge regnskabet for tredje kvartal til at servere en juleoverraskelse i form af en opjustering.

Sådan er det ikke længere.

Efter TDC i februar 2006 fik nye ejere, har TDC-investorerne det seneste år oplevet tre nedjusteringer.

På sin sidste arbejdsdag som koncernchef og adm. direktør fremlagde Henning Dyremose den 31. oktober sidste år et regnskab for tredje kvartal med en nedjustering i salget. Siden har TDC's nye ledelse anført af Jens Alder gentaget kunststykket to gange.

Senest i forbindelse med gårsdagens regnskab for tredje kvartal, der samtidig viser tilbagegang i salget og overskuddet på den daglige forretning.

Et kig på tallene afslører, at det er fastnetforretningen, der bløder. TDC har tidligere haft held til at begrænse blødningen med lappeløsninger, men spørgsmålet er, om de dage er endegyldigt forbi.

I hvert fald tegner regnskabet et dystert billede af fastnetforretningen, der har mistet 170.000 kunder siden nytår. Det skal ses i forhold til, at man i hele 2006 mistede 120.000 kunder. Udviklingen kan aflæses direkte i salget, der er dykket 1,5 pct. til 9.890 mio. kr.

Fortrøstningsfuld chef
Trods tilbagegangen og nedjusteringen er Jens Alder fortrøstningsfuld.

»Udviklingen er typisk for i år. På længere sigt forventer jeg, at vi vil opleve en lille fremgang i salget,« siger Jens Alder og forklarer, at tallene især skyldes, at man er hårdt ramt af en dårlig kurs på schweiziske franc.

Når det gælder driftsoverskuddet, som har oplevet et fald på 2,3 pct. i forhold til samme tid sidste år, skyldes udviklingen først og fremmest, at man har søsat flere projekter for at effektivisere TDC-forretningen.

»Men vi kan ikke se effekten endnu. I år ser vi praktisk taget kun omkostningerne,« siger TDC-topchefen.

Han forsøger i sammen åndedrag at tage luften ud af nedjusteringen ved at slå fast, at der er tale om småjusteringer. Alligevel afslører gårsdagens nedjustering, at telegiganten har ført en meget omskiftelig kurs i 2007.

Først lagde man 2007-kursen med fremlæggelsen af 2006-regnskabet i februar. Det blev i august fulgt op af en opjustering af salget og en nedjustering af overskuddet.

Der er ingen krise
Mens dukkerten til overskuddet fastholdes, skruer TDC nu ned for salgsblusset, så det igen er på niveau med meldingen fra februar.

Zigzagkursen er dog ikke et udtryk for krise, understreger Jens Alder.

»På kundesiden går det godt. Vi har konkurrencedygtige produkter og kan holde stand i forretningsområder, hvor vi har en stor markedsandel. Derfor har vi ikke noget at være bange for. Tværtimod,« siger TDC's førstemand.

Han forsikrer samtidig, at man trods den øjeblikkelig tilbagegang er 100 pct. klar til det årlige juleslagsmål om forbrugernes gunst.


BRANCHENYT
Læs også