Konkurrent hjælper Novo

Det går fremad med salget af insulinprodukter i både USA og Kina, så den reelle omsætning bare vokser og vokser for Novo Nordisk.

Men når dollaren er så lavt værdisat som i øjeblikket, skærer det en betragtelig del af indtjeningen i regnskabet.

Det blev tydeligt, da medicinkoncernen i går fremlagde regnskab for årets første ni måneder. I lokale valutaer er salget vokset med 14 pct., men når det regnes om i kroner, er stigningen kun 9 pct.

Det ser ud til at blive værre fremover - af en ellers positiv grund. Novo Nordisks salg i Kina runder i år to mia. kr. og vokser med 40-50 pct. om året.

»Og det blev slået fast på den netop afholdte folkekongres, at regeringen er meget opsat på at udjævne den meget store forskel på sundhedsdækningen i byerne og på landet. Så det er absolut positivt,« siger Mads Krogsgaard, koncernforskningsdirektør i Novo Nordisk.

”Problemet” er, at den kinesiske valuta følger dollaren.

Kanylen på retur
Også i USA går det stærkt, om end i et mere adstadigt tempo. Salget af diabetesbehandling vokser med 30 pct. målt i dollar, og flere ting peger på, at det vil fortsætte. Bl.a. begynder flere amerikanere at bruge insulinpenne frem for en gammeldags kanyle. Eftersom Novo Nordisk er førende på den slags udstyr, er det en fordel.

»Nu bruger 16 pct. af amerikanerne en pen, men vi kan se, at det begynder at stige. Det vokser i øjeblikket med 2-3 pct. om året,« siger koncernfinansdirektør Jesper Brandgaard.

Den forventede stigning i salget i USA og Kina kombineret med den lave dollar fik i første omgang investorerne til at sende Novo Nordisk-aktien ned med 4,5 pct. Men så meldte Novo Nordisks rival Eli Lilly, at de bliver forsinket med det langtidsvirkende hormonprodukt Byetta LAR.

Dermed når Novo Nordisk at slå sin version af hormonbehandlingen, Liraglutide, fast på markedet, inden Eli Lillys produkt kommer, og det fik Novos aktiekurs til at stige til 4,6 pct.


BRANCHENYT
Læs også