SAS blev advaret før havari

havarier Det seneste SAS-havari kom ikke pludseligt. Allerede ugen før havariet advarede piloterne om, at der var fejl ved landingshjulet.

I god tid før det seneste Dash 8-havari i lørdags blev SAS-ledelsen advaret om, at der var problemer med højre landingshjul.

Piloterne på flyet Asta Viking havde flere gange bemærket, at det gik trægt og langsomt med at få højre landingshjul op og ned.

Men SAS identificerede tilsyneladende aldrig nogen konkret fejl ved flyet. I stedet valgte man at udskifte en ventil og et hydraulisk stempel, som efter alt at dømme ikke fejlede noget.

På en testflyvning torsdag før havariet konstaterede både pilot og mekaniker, at alt tilsyneladende var i orden.

Men havarikommissionen har nu fastslået, at en løbsk gummipakning har befundet sig i de hydrauliske slanger i tiden inden havariet. Den kan have spærret for hydraulikvæsken, som derfor ikke har kunnet bevæge sig frit i systemet.

Gummi lukkede hul
Ifølge Havarikommissionen har gummiringen ikke løsrevet sig fra noget sted i det hydrauliske system.

»Vi har undersøgt komponenterne i det hydrauliske system, og vi har fundet de pakninger, som skal være der,« fastslår Martin Puggaard fra Havarikommissionen.

Gummipakningen - en såkaldt O-ring med en diameter på 14 mm - har passeret en ventil, der åbner og lukker alt efter om flyets landingshjul skal op eller ned. Ved passagen af ventilen er gummipakningen blevet skåret over, og en lille stump gummipakning blokerede herefter det hydrauliske system ved at sætte sig i et hul med samme diameter som en knappenål.

»Vi ved ikke, hvornår eller hvordan O-ringen er kommet ind i det lukkede hydrauliske system. Det kan være sket på fabrikationsstedet, ved større eftersyn eller under SAS' vedligeholdelse,« siger Torkil Eriksen, chef for Havarikommissionen.

Han bekræfter, at en af teorierne er, at O-ringen er kommet ind i det lukkede hydrauliske system på SAS' flyværksted.

Ingen kommentarer
Knap 14 dage før det seneste havari fik SAS-flyet udskiftet reservedele på et værksted i Bodø. Det skete efter de to første SAS-havarier, der skyldes rust i de udvendige dele i det hydrauliske ophæng.

SAS ønsker ikke at kommentere Havarikommissionens redegørelse eller svare på spørgsmål omkring forløbet. Begrundelsen er, at Havarikommissionens arbejde endnu ikke er slut, og at SAS ønsker at give alle nødvendige oplysninger til Havarikommissionen - og ikke andre.

Statens Luftfartsvæsen følger Havarikommissionens arbejde med allerhøjeste opmærksomhed. Indtil videre giver Havarikommissionens foreløbige redegørelser ikke anledning til at gribe ind overfor SAS.

»Sagen har allerhøjeste opmærksomhed, og vi har løbende kontakt med Havarikommissionen,« forklarer Thorbjørn Ancker, kommunikationschef i Statens Luftfartsvæsen.


BRANCHENYT
Læs også