Dom på vej om danske særregler

EF-Domstolen klar til hurtig sag om dansk solokørsel i EU med dyretransport.

Inden for kort tid bliver det definitivt afklaret, om de danske særregler for dyretransport ligger inden for EU's rammer. EF-Domstolen i Luxembourg har netop besluttet at behandle en sag allerede sidst i november.

Den er anlagt af Landsforeningen Danske Svineproducenter for et par år siden mod staten og Justitsministeriet. Striden står om nye, hjemlige regler for dyretransport.

De adskiller sig bl.a. fra EU-reglerne ved, at der i Danmark stilles krav om ekstra plads på lange transporter - også ud over landets grænser. Sagen er endt ved EF-Domstolen. Forventningen var, at den tidligst ville blive behandlet i første halvdel af 2008. Men EF-Domstolen har nu meddelt parterne, at de skal stille til en kort og præcis mundtlig gennemgang allerede onsdag den 28. november. Derefter optages sagen direkte til dom, som dog først afsiges senere.

Forventer afklaring
»Vi er meget tilfredse med, at der nu kommer en afklaring. En gang for alle fastslås det, om et medlemsland kan lave særregler, som ligger ud over en forordning, der skal gennemføres i alle EU-lande,« siger adm. direktør Hans Aarestrup, Landsforeningen Danske Svineproducenter.

Ud over arealkravet har Folketinget også bedt Justitsministeriet om at stramme reglerne på andre områder. Et stort flertal på Christiansborg mener, at der skal køres solokørsel i EU på dette område, da de fælles regler anses for at være slappe.

Sagen ved EF-Domstolen handler dog specifikt om arealkrav og etagehøjder i lastvognene:

»Men vi forventer klart, at det får en afsmittende effekt på de andre særregler, som Danmark også har valgt. Alle involverede venter på den dom,« mener Hans Aarestrup.

De danske svineproducenter får opbakning med til EF-Domstolen.

Vestre Landsret har tidligere på året givet den europæiske brancheorganisation UECBV, som omfatter ca. 16.000 virksomheder i Europa inden for kødindustri og -handel, lov til at træde ind som støtte for landsforeningen i sagen.

Tysk sag mod Danmark
Omvendt har Landsforeningen Danske Svineproducenter valgt at være med i en retssag, som et tysk slagteriselskab har anlagt ved byretten i København mod Justitsministeriet. Emnet er dansk enegang med regler for transport af slagtesøer.

Danmark har også valgt at udstikke regler om, at søerne kun må transporteres i maksimalt otte timer.

De fælles EU-regler giver mulighed for sotransport i indtil 24 timer.

»Vi kunne godt leve med strammere regler på EUniveau. Men dansk enegang er en glidebane, som kan ødelægge vores konkurrenceevne. Når vi forventer, at de andre lande følger reglerne i forordningen, så er det vel kun naturligt, at vi også selv gør det,« mener direktøren for svinebøndernes landsforening.

Justitsminister Lene Espersen (K) fastslog for to uger siden i et interview med Morgenavisen Jyllands-Posten, at hun står helt bag de danske særregler.

Hun erkender dog, at de kan diskuteres. Ministeren og hendes embedsmænd mener alligevel, at reglerne ligger inden for mulighederne i EU. Også selv om EU-Kommissionen tidligere har taget afstand fra danske særregler.

BRANCHENYT
Læs også