Nethandel får ikke nye kunder

E-HANDEL Handel via internettet taber fart. Væksten i 2007 er den laveste i flere år. Opbremsningen skyldes, at det er de samme, som handler.

Den voldsomme vækst i nethandel er bremset op. Antallet af køb via internettet vokser ikke nær så meget som tidligere.

Den vigtigste årsag er, at det ikke er lykkedes for netbutikkerne at tiltrække nye kunder. Det er de samme mennesker, som handler, og fremgangen skyldes stort set udelukkende, at de handler oftere.

»Det er en stor udfordring for netbutikkerne, at væksten er baseret på, at dem, der i forvejen e-handler, nu gør det hyppigere. Det viser, at branchen har et fælles ansvar for at øge tilliden til nethandel, så flere benytter den nye salgskanal,« siger Lars Schmidt Larsen, der er direktør i e-handelsfonden.

Antallet af transaktioner ved netbetaling er ifølge den seneste opgørelse fra PBS kun vokset med knap 9 pct. fra første til tredje kvartal i år. Det er den laveste vækst i perioden, siden PBS begyndte at registrere betalinger via internettet.

Samtidig viser en undersøgelse fra e-handelsfonden, at 45 pct. af de adspurgte danskere i tredje kvartal havde handlet på nettet. Andelen er lidt mindre end i tidligere analyser. Til gengæld handlede de fem en halv gang på nettet i tredje kvartal, og det er noget hyppigere end ved tidligere målinger.

Må gå nye veje
»Det viser med al tydelighed, at det er de samme, som køber mere,« konstaterer Lars Schmidt Larsen.

Han mener, at det på baggrund af de nye oplysninger er nødvendigt, at nethandelen går nye veje, hvis den skal udvide markedet.

Lars Schmidt Larsen påpeger, at netbutikkerne gennem lang tid først og fremmest har fokuseret på prisen. Men e-handelsfondens undersøgelser viser, at det kun spiller en mindre rolle. Flere fremhæver, at det er nemt og bekvemt at købe ind på nettet. Mange angiver desuden, at de kan handle, når de vil.

Vejret påvirker
»Analyserne viser, at blandt dem, som ikke har købt på nettet, er der en udbredt opfattelse af, at netkøb er forbundet med problemer af den ene eller anden art. Derfor er det vigtigt at fremhæve sikkerheden ved nethandel for at få flere kunder lokket til,« siger Lars Schmidt Larsen.

Den seneste analyse fra e-handelsfonden indikerer også, at den blæsende og regnfulde sommer har påvirket indkøbsmønstret på nettet. Antallet af online køb af spil på nettet er således mere end fordoblet, ligesom der var en betydelig vækst i antallet af solgte rejser.

»Det tyder på, at danske børn har brugt mere tid på at spille på computeren, mens forældrene har købt rejser i regnvejret,« siger Lars Schmidt Larsen.

BRANCHENYT
Læs også