Danske Bank trynes af de små

Banker Danmarks største bank kan slet ikke følge med udlånsvæksten hos de aggressive mindre banker. Lokalbankformand mener, at Danske Bank kopierer deres strategi.

Danske Bank er under pres. Det er markedsandelen for udlån, som falder i takt med, at kunderne stikker af til de mindre og mellemstore pengeinstitutter. Dermed har de mindre bankers aggressive vækststrategier med nye bankfilialer over hele landet givet pote.

Det dokumenteres af, at de lokale pengeinstitutter, der har aflagt kvartalsregnskab, i gennemsnit har haft en udlånsvækst på 30 pct., mens Danske Banks er beskedne 13 pct.

Det fremgår også af Danske Banks egne tal, at bankens markedsandel for lån til danske privatkunder er faldet fra 36,4 pct. efter tredje kvartal sidste år til 34,5 pct. i år. Ordførende direktør Peter Straarup bekræfter udviklingen:

»Vi har lukket filialer og haft en periode med en vis tilbagegang, og det er der stadig en lille smule af. Vi regner med, at det vil høre op i løbet af indeværende kvartal, og så må vi se, hvordan det går i 2008.«

Men kan I stå distancen mod de mindre og aggressive pengeinstitutter?

»Det er klart, at Danske Bank har fokuseret på omkostningseffektiv drift de sidste 6-8 år og i den periode har lukket flere filialer. Det har en vis betydning for markedsandelen, men det er en bevidst strategi, så må vi se, hvad der sker i fremtiden. Vi mener, at vi har nogle gode produkter.«

Kopier småbankers strategi
I brancheforeningen Lokale Pengeinstitutter mener direktør Jan Kondrup, at strategien med at markedsføre sig som en stærk lokal bank er så god, at Danske Bank har kopieret den i Sverige:

»Vores banker vinder kunder de steder, hvor de kommer ind og ikke fylder ret meget i forvejen. Vi ser også, at Danske Bank åbner nye filialer i Sverige og slår sig op på at være lille og lokal. Det bestyrker os i, at vi står i en stærk position.«

Jan Kondrup forudser, at lokalbankernes offensive strategi med filialåbninger vil fortsætte, men ikke med samme ekspansionsiver som tidligere.

»Der skal nok blive åbnet nye filialer, men væksten vil ikke være så voldsom i de kommende år. Der vil være en større usikkerhed hos kunderne, og der skal også findes områder, som er interessante til en attraktiv pris. Men der kan også vindes marked via fjernsalgskoncepter.«

Desuden forventer Jan Kondrup, at udlånsvæksten vil falde og i de kommende år nærme sig væksten i indlån. Det vil dæmme noget op for, at det som følge af kreditkrisen er blevet dyrere for de mindre banker at skaffe finansiering til at dække deres udlånsunderskud.

Stordrift er en fordel
Men fremtidens økonomiske klima vil alt andet lige betyde, at der bliver større fordele ved at være en større bank, mener aktieanalytiker Christian Hede fra Jyske Bank.

»Det vil kunne ses på markedsandelen. Det skyldes, at der bliver større udgifter til finansiering, administration og it. Det betyder, at jo større banken er, jo bedre kan man opsluge det,« siger han.

Også den uafhængige bankanalytiker Bjarne Jensen mener, at udviklingen kan gå den vej.

»Vi kan komme til at se en udvikling, hvor det bliver mere in at være kunde i en stor bank, fordi de ikke er så nemme at vælte omkuld. Omvendt har de mindre banker et helt anderledes fokus på deres nærområder, mens det for Danske Bank betyder mindre, om kunden sidder i Danmark, Sverige eller Irland, bare der er mange forretninger på bøgerne. Det er næsten umuligt at forudse.«

BRANCHENYT
Læs også